Als iemand een verkeersbord steelt. ben je dan wel in overtreding als je daardoor botst?

dat bv een stop bord er niet meer staat of een verboden in te rijden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, hoe kóm je erop!

Het beste antwoord

Je bent in overtreding als je je niet houdt aan de regels die daar ter plaatse gelden. Een van die regels is dat je de verkeersborden in acht moet nemen. Geen verkeersbord betekent dat daar alleen de algemene regels gelden. Dus: is een voorrangsbord weg, dan gaat rechts voor.
Bij dit alles moet je wel in ogenschouw nemen dat de weginrichting en belijning verder ook informatie bevat: haaietanden op de weg staan er niet voor niets. Dus als alleen het bord weg is, maar er staan wel haaietanden, dan ben je alsnog fout als je daar geen voorrang verleent.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee,je zegt tegen de politie waar staat dat?ik heb niets gezien

krijg je een waarschuwing

uitzondering: niet harder rijden dan 50of120
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je botst ben je (in principe) altijd fout.

Maar een bord dat er niet staat geldt natuurlijk niet. Je kunt toch moeilijk van een verkeersdeelnemer verwachten dat die helderziende is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent niet in overtreding als het bord weg is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee als er geen bord staat dan kan je geen boete krijgen. De politie kan niks doen. De gemeente provincie of de RWS moet er voor zorgen dat alle borden die nodig zijn er staan. Zij kunnen eventueel aansprakelijk gesteld worden als er geen belangrijk bord staat bijv. een voorrangsbord dat er een (dodelijk) ongeval is. Maar wij als weggebruikers kunnen niet beboet worden als er geen bord staat. Maar als een stopbord gejat is staat het nog altijd op het asfalt zelf een driehoek met stop, en dat is niet rechtsgeldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, tenzij aangetoond kan worden dat je redelijkheidshalve de regels toch wel wist/moest weten. Als de zaak voorkomt, is 't uiteindelijke woord toch aan de rechter. Dat oordeel is altijd subjectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog Pruts, 't hoeft geeneens gestolen te zijn!

Als het 'onleesbaar' is waardoor jij een ongeluk veroorzaakt, ga je vrijuit! De wegbeheerder levert dan z.g. prutswerk, zij moeten zorgen dat de boel schoon blijft......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent niet fout wanneer je daar dan wel in rijdt.

De botsing hangt af van de situatie! Wanneer je geen overzicht hebt, hoor je te wachten en te zien of je op het bewuste stuk kunt rijden. Enz.....verzekeringen doen hun best om een 'schuldige' aan te wijzen.