Heftruck vraag, waarom is het niet toegestaan met geheven last te rijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2.4K

Het beste antwoord

I.v.m het gevaar dat de last er tijdens het rijden vanaf valt.
En waarschijnlijk ook omdat het zicht belemmert kan worden wanneer de last geheven is.

Toegevoegd na 1 minuut:
quote:

Branche afspraak
Om de veiligheid van medewerkers te verhogen, zijn er in de branche de volgende afspraken gemaakt:
• Er mag niet vooruit gereden worden met een last die hoger is dan 60 cm. De bestuurder moet de ruimte vlak
voor de last kunnen overzien. Indien dit niet mogelijk is, moet achteruit gereden worden.
• Een heftruck mag nooit met geheven lading rijden omdat er, zeker bij het nemen van een bocht, een risico
bestaat dat de heftruck omvalt doordat het zwaartepunt van de heftruck en de last te hoog komt te liggen.
De heftruckvork mag maximaal 5 cm boven de grond uitkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks!

Andere antwoorden (3)

Het z.g. 'hefboomeffect' kan daarbij het gevaar opleveren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De last kan erafvallen-schuifen bij plotseling remmen.
Het uitzicht is belemmerd als je vooruit rijd.
De heftruc zou kunnen kantelen bij een zware last.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus een. Ik heb al eens een heftruck bijna omgereden op deze wijze.
Op intern transport materieel dienen een divers aantal veiligheidsvoorzieningen aanwezig te zijn. In de praktijk is gebleken, dat rond een aantal veiligheidsvoorzieningen regelmatig discussie ontstaat en erger nog waaraan op chauffeurs/monteurs-niveau regelmatig gesleuteld/gerommeld wordt. Bij het op een rijtje zetten wordt de machinerichtlijn c.q. de onderliggende geharmoniseerde normen en de arbeidsmiddelenrichtlijn gehanteerd, waarbij geen bovenwettelijke voorschriften worden toegevoegd.