Nieuwe auto: nieuwn tweedehands van de dealer of via marktplaats kopen?

Ik heb niet zo heel veel te besteden, een lening afsluiten of toch een tweedehandse auto kopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.4K
paulus811
14 jaar geleden
Wil je zeggen hoeveel je ongeveer te besteden hebt? Via een dealer is altijd beter, maar ook duurder in aanschaf. Heb je bijvoorbeeld 2500 dan moet je particulier kopen. Heb je 25.000 (geen idee of je dat veel vindt voor een auto) dan is de dealer een betere keuze. En wat voor auto zoek je?

Antwoorden (7)

Als je het kan betalen via de dealer, dan heb je BOVAG garantie (als die er bij aangesloten is, en anders een ander dealer)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou voor een tweedehands auto zeker geen lening afsluiten. Het komt vaak voor dat zo`n oude auto al lang op de sloop staat, en de eigenaar nog aan het afbetalen is.

En een tip: geef niet je laatste geld uit voor de aanschaf van de auto. Heb je bijvoorbeeld 5000 euro te besteden, koop er dan 1 van 3000 euro, en reserveer de rest voor onderhoudskosten.

Misschien heb je geluk en vraagt de auto je weinig onkosten. Maar heb je pech, is het heel fijn als je daarvoor wat achter de hand hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een auto daalt heel snel in waarde, dat maakt het een slechte koop om een lening voor af te sluiten. Als je om wat voor reden dan ook in de problemen komt met afbetalen, zal het verkopen van de bewuste auto je niet redden.

Zelf heb ik goede ervaringen met het kopen van een tweedehands auto bij een dealer. Ook bij een dealer moet je natuurlijk heel goed opletten wat je koopt, in de bron staan wat tips hoe je een auto kunt beoordelen.

Een test die er niet bij staat, maar wel aan te raden is bij een proefrit: zoek een leeg terrein uit waar je wat ruimte hebt, rij rechtuit, maak wat snelheid, laat het stuur los, en ga vervolgens hard op de rem staan.

Zo krijg je een idee hoe de auto het doet bij een noodstop. De remweg moet uiteraard niet absurd lang zijn, en het is belangrijk dat de auto tijdens het remmen niet naar links of rechts trekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook een keer een lening afgesloten voor een 2e hands auto en ik doe het nooit weer! In de tussen tijd dat we de lening hadden afbetaald was de auto alweer verkocht omdat ie kuren begon te krijgen en het uiteindelijke bedrag waar hij voor verkocht was, was 1/4e deel van de aankoopprijs. Denk er alsjeblieft goed over na!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed zo, Danii +
Als je weing te besteden hebt,koop dan een tweedehands auto bij jou in de buurt.
Ga jezelf niet in de schuld steken.
Ga gewoon naar een garage,om in ieder geval garantie te krijgen voor een bepaalde tijd.
Koop je particulier dan heb je vaak geen garantie,als er naderhand wat mee is.
Doe er de tijd over en ga meerdere garages langs,ze willen allemaal graag verkopen.
Vaak kun je met kijken en vergelijken ook nog geld verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen lening afsluiten, de auto is over een poosje niet meer waard waar je nog steeds elke maand voor betaalt.
Neem een tweedehands met niet veel electronica, wat er niet op zit kan ook niet kapot. Informeer jezelf goed op internet zodat je weet waar je naar moet kijken. De garantie die een dealer geeft is zeer beperkt en ze weten ook niet wat er met een auto mis is, waarschijnlijk hebben ze niet eens proefgereden in de occasion die ze je verkopen.
Bij een oude auto, pas op voor roest aan de onderkant en wielkasten en koplampkasten, kijk goed onder de auto naar oliedruppels of koelvloeistof (of goed schoongemaakte plekken duiden ook vaak op een lekkage, maar deze zijn dus schoongemaakt). Luister goed bij een proefrit of je aandrijfas oke is (flink sturen en gas geven). Let op of de temperatuur niet te hoog wordt, en of de motor mooi stationair loopt.
En je moet een beetje geluk hebben.
Tip: een Citroen AX is vaak een goede 2de-hands, eenvoudige reparaties en goedkoop in belasting/verzekering. Ook zelf te repareren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie tip over een auto met weinig electronica! Dat is precies ook mijn ervaring. Mijn betrouwbaarste auto ooit was een Marbella uit 1991. Bijna puur mechanisch, en zoals je al zegt: wat er niet in zit, kan ook niet stuk. Als er al eens iets mee was, had het tenminste zin om zelf even onder de motorkap te kijken, in plaats van dat er een monteur nodig was om zijn laptop in te prikken op het dashboard.
tweedehanse kopen kan geen kwaad maar ga er mee proef rijden en vraag aan de verkoper of het goed is dat je de auto bij de anwb mag laten keuren dan weet je zeker of de auto goed is of niet