Wat komt er na de auto?

We weten allemaal dat vervoer met de auto een volkomen hopeloze zaak aan het worden is. Soms rijdt je van de ene file in de andere. Oponthoud van 1 tot 2 uur of meer, komt steed vaker voor. Zeer slecht voor onze economie en het millieu. Ieder jaar komen er nog steeds meer file's. Laatst deed ik over een ritje van 2 uur ,er 4 uur en een kwartier over. Waar moet dat heen? Maar wat anders?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
1.8K

Het beste antwoord

Ik denk dat een auto waarmee je op een soort treinrails/band aanhaakt het slimste en het makkelijkst realiseerbaar is.

Ik stel me voor de je op kracht van de motor van je auto de straat uit rijdt, op de doorgaande weg aanhaakt, en op kruispunten en viaducten, op de motor weer naar een nieuwe aanhaakband rijdt.

De viaducten zullen dan groter/breder moeten worden vanwege de snelle toename van het verkeer in de spits, maar de wegen kunnen voorlopig even breed blijven omdat die meer capaciteit hebben door het vlak achter elkaar kunnen rijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

betere treinverbindingen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De motor is een ideaal alternatief voor me gebleken. Ik heb geen last meer van files en heb altijd en overal een parkeerplek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De andere auto.
Met elektronische hulpmiddelen kunnen er vele malen meer auto's op de weg dan nu.

Het probleem zit in de acceptatie dat je dan op een snelweg niet zelf meer stuurt maar je moet laten sturen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Net zoiets als in de Jetsons, helaas verplaatsen we het verkeer dan wel naar de lcuht maar daar is wel meer ruimte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is helaas in het engels maar hier staat een lijst met mogelijke oplossingen:

De tweede link geeft wel leuke ideetje met foto's.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn zo gigantisch veel mogelijke alternatieven die allemaal meer of minder realistisch zijn. Een mooi boek vind ik "wegen naar de toekomst" van de gebroeders Das. Die geven mooie mogelijkheden met geweldige illustraties.

De grootste uitdaging van een andere modaliteit als opvolger van de auto is de flexibiliteit voor de gebruiker. met de auto kun je van je eigen voordeur naar elke gewenste deur waar je maar heen wilt. En dat met een goede actieradius; 1000 km in een dag is goed te doen. met elk alternatief wat er tot op heden beschikbaar is, ben je afhankelijk van aansluitingen, moet je 2 of meer verschillende soorten vervoer gebruiken en heb je zelf geen controle en flexibilitiet. En vooral aan deze flexibiliteit zijn we zo gewend dat niemand deze eenvoudig op wil geven.

Iedereen is het er ondertussen ook wel over eens dat het in bv. de randstad van Nederland niet echt rendabel is op het moment. op een oppervlak van grofweg 100 bij 100 km rijden elke dag om dezelfde tijd veelal dezelfde autos in dezelfde richting.

Dus de opvolger van de auto zou de problemen van de vraag en van het aanbod moeten elimineren met behoud van de voordelen zoals we deze nu kennen. wat dit precies gaat worden is lastig te voorspellen. de trend zal waarschijnlijk eerst de autos langzaamaan automatiseren. je kunt bijvoorbeeld denken aan autos die "inloggen" op snelwegen en daar op korte afstand van elkaar zonder tussenkomst van de bestuurder rijden. bij een afrit neemt de bestuurder het weer over om het laatste stuk zelf te rijden.

Vliegen door de lucht of hogesnelheids vacuum tubes lijken mij de komende 150 jaar nog niet gerealiseerd worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik hoop op meer en betere mogelijkheden om zoveel mogelijk thuis te werken, voor zover het gaat om woon / werk verkeer.

Dus na de auto komen er hopelijk minder auto's of vergelijkbare vervoersmiddelen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vermoed dat er straks auto's komen die niet meer op normale brandstof rijden, maar op accu's of anders zonne-energie.