Is 85000 km voor een occassion bedrijfsauto veel?

Ik wil een gebruikte bedrijfsauto (peugeot) van 7 jaar oud met 85000 km op de teller. Is dit veel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Het beste antwoord

Nee hoor, de mijne van 3 jaar en 4 maanden heeft 134.000 op de teller staan. Ik vind het zelfs wat weinig, want het betekent dat er 12.0000 gemiddeld per jaar mee is gereden. Dat is weinig.

Wees erop bedacht dat er met de kilometerstand kan zijn geknoeid. Omdat het om een bedrijfsauto gaat moet deze zijn bijgehouden en op te zoeken zijn in de nationale autopas. Je kunt hieruit afleiden of de km stand in orde kan zijn.

Daarnaast is het verstandig om de auto te laten keuren of te laten inspecteren door een onafhankelijk instituut. Ik ben zelf eens behoorlijk opgelicht door een bedrijf die de auto had laten keuren, terwijl de kapotte uitlaat dicht was gestopt met stopverf en was geschilderd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier nog wat handige links voor bij je aankoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Som, je som klopt van geen kanten! Maar toch leuk dat je dan plusjes krijgt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Stippel, 85.0000 / 7 = 12142,857142857142857142857142857. Ik rondde dat af op 12.0000 per jaar. In mijn eigen auto rij ik meer dan 32.000 in een jaar. Wat is dan mijn denkfout in de berekening? Als mijn antwoord niet klopt, of je het er niet mee eens bent mag je best een min geven natuurlijk, daar zijn ze voor. Ik vind daarom zelf de kilometerstand niet zo veel (ongeveer 1000 km in een maand), maar het kán natuurlijk best kloppen. Ik geef in mijn antwoord alleen aan dat goed te controleren.

Andere antwoorden (8)

Absoluut niet... De meeste auto's (bedrijf rijden dat in 1 a 2 jaar. Doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich niet. Er zijn mensen die rijden dat in een jaar.

Echter, als het een bedrijfsauto is geweest, is de kans groot dat hij continue in gebruik is geweest. 85.000 in 7 jaar geeft dan aan dat het vooral in de stad is gebruikt. Dus veel remmen en optrekken. Dan is de auto relatief ver versleten.

Het is geen extreem hoog aantl. Maar et is zeker een oud bakje aan het worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groot verschil of het 85000 km met een benzinemotor is of Diesel. Bij benzine zou ik nog even achter de oren krabben, bij Diesel geen probleem.
Als je wilt weten of de auto veel korte stukjes heeft gereden, moet je kijken of de pedaalrubbers erg gesleten zijn. Die spreken boekdelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken taxichauffeurs die niet zoveel kilometers per jaar rijden, maar die auto's zijn goed versleten. En er zijn anderen die 60-70.000 per jaar rijden, waarvan de auto met gemak 250.000 kan rijden omdat er heel veel snelwegkilometers tussen zitten.

Je kan er dus niets van zeggen, laat de auto taxeren door een expert, dan loop je veel minder risico.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is zeker niet veel, gemiddeld gaat een benzine wagen makkelijk 240 000 km mee vaak wel meer maar dat ligt aan het gebruik ervan, bij stads km zou dit best veel zijn, de slijtage is dan ook hoger, snelweg km is gebruiksvriendelijker voor de motor dan nog maakt het uit of deze wagen dan goed behandeld is door de chauffeur, bij constant hoge toerentallen rijden zal de motor aanzienlijk in leeftijd minder lang meegaan.

Voor een dieselwagen geld ongeveer dat die 2 keer meer km meegaat dan benzine, maar dan ook geld het bovenstaande. 85000 km is erg weinig nog voor diesel of benzine. Kijk wel na of de wagen tijdig alle onderhoudsbeurten heeft gehad, dit zou kunnen wijzen op hoe er met de wagen is omgegaan, met een bedrijfswagen kan je verwachten dat er niet al te zuinig mee omgesprongen is, zeker als er wisselende chauffeurs mee gereden hebben. Ook is 85000 km in 7 jaar een aanwijzing dat deze wagen waarschijnlijk alleen stads km heeft gemaakt.

Het kan een goeie koop zijn, de km stand klinkt zeker goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heeft die weinig gereden. Dit is dus niet veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel weinig. Is het niet het klokje rond geweest, dus 185.000 km? Probeer via de garagehouder te achterhalen wat voor bedrijf het is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet veel, maar vertrouw het maar, tegen de 100000km komen misschien wel de eerste grote kosten, o.a. distributieriem. Een reden voor een bedrijf om de auto weg te doen.