Kan je een snelheidsbekeuring aanvechten als je kan aantonen dat je jou auto had uitgeleend op dat moment?

Word de bekeuring dan doorgestuurd naar de overtreder of moet je dat onderling oplossen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
14.4K

Het beste antwoord

Op de bekeuring staat altijd dat de overtreding is gepleegd met een op je naam staand voertuig.

Als je wilt kan je aangeven wie er heeft gereden met het voertuig op het moment dat de overtreding werd begaan.

Wettelijk kan dit alleen als je auto in de verhuur was of gestolen.

Danwel de auto stond op het moment van de overtreding niet meer op je naam.

Heb je iets waaruit blijkt dat de auto bij een ander in gebruik was dan kan je altijd proberen een bezwaarschrift in te dienen, het meest eenvoudig is dat je evt een getekende verklaring bijvoegt van de feitelijke bestuurder op het moment van de prent.

In mijn geval werd op deze wijze een accept toch op de echte bestuurder zijn naam gezet.

Je kan ook vragen aan de echte bestuurder om aan jou de kosten over te maken, echter dan blijft de boete op jouw naam staan en als het een forse is dan is dat niet handig.
Ook als je beginnend bestuurder is kan dit in je nadeel werken.

Mocht de echte bestuurder wel bij jou over de brug willen komen maar niet rechtstreeks bij het CJIB probeer hem dan te laten betalen via de giro ovv het beschikkingsnummer wat op de accept staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal hem confronteren met de boete en proberen zo op te lossen. Het is geen grote overtreding ben er wel door geïrriteerd !

Andere antwoorden (7)

dat moet je onderling oplossen de bekeuring wordt gegeven op kenteken en niet op persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij flitsen ed op kenteken, bij staande houden op persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja klopt maar de vraag wijst duidelijk op een geflitste bekeuring
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd een flitsboete
Pech gehad, los dit maar onderling op. Had je die andere maar niet moeten vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt alles aanvechten, maar in dit geval heeft dat alleen zin als de persoon die jouw auto leende, kan bewijzen dat hij op de betreffende locatie niet geweest is met jouw auto.

Ook justitie kan fouten maken. Het is mij wel eens overkomen dat ik een boete voor een snelheidsovertreding thuis gestuurd kreeg, betreffende een locatie aan het andere eind van het land.
Ik kon bewijzen dat ik op het betreffende tijdstip op mijn werk was, en mijn auto zich op het parkeer terrein bij mijn werk bevond.

Vervolgens werd de bekeuring nietig verklaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze gaan niet bij iedere bekeuring controleren of jij wel degene was die in de auto zat tijdens de overtreding (auto staat op jouw naam, dus is jouw verantwoordelijkheid)

Ik heb ook wel eens tegen mijn moeder gezegd: mam, ik heb in jouw auto veels te hard langs een controle gereden, als je van deze dag om die en die tijd een boete binnenkrijgt, is die van mij.

De politie gaat zich niet met zoiets bemoeien, jouw kenteken maakte de overtreding, jouw probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij minder ernstige overtredingen, zit bij bekeuren op kenteken een bestuurdersverklaring waarmee je kunt aangeven dat een ander het voertuig bestuurde op het moment van de overtreding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk het niet. Je kan toch ook die persoon er op aan spreken dat je een bekeuring hebt gekregen die op de dag staat dat diegene in de auto reed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt opgave doen dat een andere persoon heeft gereden in je auto en deze persoon moet zijn gegevens aanleveren. Mocht die persoon niet op tijd betalen dan heb jij een probleem. Want het voertuig staat op jouw naam