Zijn stinkende brommertjes giftiger dan andere brommers?

Sommige brommers en scooters hebben vreselijk stinkende uitlaatgassen. Andere brommers en scooters stinken bijna niet.

Zijn die stinkende uitlaatgassen giftiger (voor mij, als fietser) dan de niet-stinkende uitlaatgassen? Zo ja, waarom?

Picture for question
Cryofiel
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K

Het beste antwoord

De stinkbrommers waar je het over hebt zijn 2takt brommers, waar de olie apart wordt toegevoegd en verbrand. De olie is wat je ruikt en mij lijkt dat niet gezond.

4takt brommers tanken gewone euro 95, die stinken niet. Mijn verwachting (en hoop) is dat 2takt verboden zal worden. Ik rijd ook scooter (een 4takt dus) en je ziet fietsers naast je vaak kijken met een blik 'daar heb je weer zo'n stinkding'. De stinkende 2takts dragen dus ook bij aan een slecht imago, want voor mij en voor iedereen die <10 km van het werk woont is een scooters een briljant vervoermiddel.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als in een motor de verbranding niet goed verloopt is het giftiger dan bij een motor die goed afgesteld staat, dat klopt, maar dat kun je NIET aan de stank van de brommer vaststellen...

De giftige fracties hebben geen geur, koolmonoxide, wellicht wel het allergiftigst in uitlaatgas is reukloos...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft niet. Dat brommers nu minder walmen dan pakweg 20 jaar geleden komt vooral door dopes die bijgemengd worden bij benzine. Niet ruiken hoeft echter niet te betekenen dat 't onschadelijk is. Sterker nog, er bestaat tweetaktolie die de uitlaatgassen naar vanille of aardbei laat ruiken. Kwestie van een paar estertjes toevoegen.
Dat maakt de lekker- of niet-ruikende uitlaatgassen echter niet meteen gezond.