mag ik een brommobiel ( 40 km/h autootje)inhalen bij een doorgetrokken streep?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
2.3K

Het beste antwoord

Artikel 76 rvv

1. Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, heeft de volgende betekenis:

a. indien de streep zich bevindt tussen rijstroken dan wel op paden, met verkeer in beide richtingen: bestuurders mogen de streep niet naar links overschrijden en zich niet links van de streep bevinden, tenzij aan de rechterzijde van de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht;

b. indien de streep zich bevindt tussen rijstroken dan wel op paden, voor verkeer in één richting: bestuurders mogen de streep niet
overschrijden, tenzij tussen de bestuurder en de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht.

2. Indien de streep zich bevindt tussen de naast de spitsstrook gelegen rijstroken en spitsstroken: bestuurders mogen de doorgetrokken streep
overschrijden.

dus het mag niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je mag nooit over een doorgetrokken streep,
Ikzelf zou het wel doen maar dan riskeer je een boete
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als het je lukt zonder over de doorgetrokken streep te gaan ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, je mag NOOIT over een doorgetrokken streep rijden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, maar kan me de irritatie wel voorstellen en ik zou dus wel inhalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, die doorgetrokken streep is er niet voor niets. Die is er omdat naar het oordeel van de wegbeheerder het op die plek niet veilig is om de streep, zelfs voor een kort moment zoals bij inhalen, te overschrijden. Bijvoorbeeld omdat er te weinig zich is voor jou om in te schatten of je genoeg ruimte hebt om in te halen, óf omdat je tegenligger daar te weinig zicht heeft om adequaat te reageren op hem tegemoetkomend verkeer.