Heeft Nederland ook strooigrind?

Als alternatief voor strooizout, zoals ook in het buitenland gedaan wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Dat word gebruikt als alternatief wanneer het zout op is. Maar wanneer je zand op zoab (zeer open asfalt beton) gooit wordt het al snel zeer gesloten asfalt beton. Dus hiermee veroorzaak je heel veel schade. Het wordt dan ook alleen in geval van nood gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar hadden ze het gisteren over in het journaal. Rijkswaterstaat denkt hierover om zand te strooien. Daartegenover staat dat dit heel schadelijk is voor de asfaltlagen. Als het lang zo doorgaat, kunnen straks alle (snel)wegen dicht voor onderhoud. Extra fileleed voor de komende 2 jaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is geen optie, zeker niet voor de snelwegen en Rijkswaterstaat zal daar geen gebruik van maken. Je kunt het gebruiken voor je eigen stoep. Als de nood aan de man komt, zullen ze wellicht overgaan op zand, maar dat heeft als nadeel dat het op den duur in het riool terechtkomt, waardoor de boel verstopt zal raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grint kun je feitelijk alleen gebruiken op oppervlaktes waarin het kan wegzinken. Tenminste bij oppervlaktes waarop gerdden wordt door auto's. In Scandinavië wordt het daarom veel meer gebruikt omdat daar lang niet alle wegen verhard zijn.
Zou je het in Nederland op wegen gebruiken dan denk ik dat het feit dat het ZOAB opgevuld zou worden niet eens de meest belemmerende reden is. Wel dat die steentjes gezellig ruiten gaan vernielen bij opspatten en dat het grint dus achteraf weer verwijderd zou moeten worden. Geen beginnen aan.

Toegevoegd na 43 seconden:
gerdden = gereden

Toegevoegd na 1 uur:
Zie net op teletekst dat er op de kleinere wegen wel degelijk met grit gestrooid gaat worden.