Onder welke temperatuur heeft zout strooien, om gladheid te verhelpen, geen zin meer?

Ik vroeg me af, tot hoe ver onder nul het zout dat op een gebruikelijke manier wordt gestrooid zin heeft om gladheid te verhelpen.

Ik kon hier geen onderbouwd antwoord op vinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
7.4K

Het beste antwoord

Misschien geeft de link je wat meer antwoorden. Hier staat in ieder geval dat strooien onder -15 geen zin meer heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

bij meer dan -8 graden heeft strooien geen zin meer

zie op de volgende link het onderste stuk van die pagina over zoutstrooien
14 jaar geleden
Is de temperatuur lager dan circa 10 graden onder nul dan is de werking van het zout nihil. Het heeft dan
ook geen zin meer om nog meer zout op de sneeuw te strooien bij aanhoudende lage temperaturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pekel wordt vaak gebruikt voor het transport van warmte van de ene plek naar de andere. Door de toevoeging van zout aan water wordt het bevriezingspunt verlaagd (bij een concentratie van 23,3% daalt het bevriezingspunt bijvoorbeeld naar -21°C), hetgeen een eutecticum wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verlaging van het vriespunt hangt af van de hoeveelheid zout per kg water/sneeuw.
Ik heb gelezen dat wat er hier gestrooid wordt, pekel dus, tot ca -10 a -11 graad bescherming biedt tegen bevriezing.
Hoewel je met een hogere concentratie verder kunt komen is dat vanuit milieu oogpunt helemaal niet gewenst.

Overigens heb ik met mijn sneeuwbanden ook op niet gestrooide wegen fatsoenlijk grip. (uiteraard wel aan de omstandigheden aanpassen, maar geen doorslip problemen ed.) En dat is dus veel milieu vriendelijker, gewoon iedereen fatsoenlijke banden ipv gif strooien. (En als mijn winterbanden erop zitten slijten de zomerbanden niet, dus ook qua banden verbruik is dit niet milieu onvriendelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een leuk proefje brengt je het antwoord, neem een grote pan , vul hem met sneeuw, gooi er een paar handen zout op en roer goed door, neem nu een kleiner pannetje en doe daar de basis in om consumptie ijs te maken.
De sneeuw gaat door het zout nu smelten, dat smelten onttrekt warmte uit het middelste pannetje, dat gaat daardoor bevriezen!
De themperatuur in de smeltende sneeuw en zout zakt nu naar -7 graden, verder niet.
In het kleine pannetje heb je nu comsumptieijs gemaakt zonder een dure ijsmachiene!!
De sneeuw met zout kan dus niet kouder worden dan -7 graden, of te wel, het smelt niet meer verder.
Dus bij -8 graden smelt de sneeuw niet meer.