Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn in delen van Nederland grote stukken autosnelweg niet verlicht 's avonds?

Maak het geregeld mee dat ik zo ineens op een compleet donkere snelweg rijdt.. waar ligt dat aan en wie bepaalt daar de regels voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
4.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Energie- en kostenbesparing is de hoofdreden. Daarnaast om lichtvervuiling te voorkomen, met name dicht bij natuurgebieden. Verder is verlichting in sommige gevallen slecht voor de verkeersveiligheid. (Zie link.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit heeft te maken met besparing. Als je verlichting van je auto's gewoon goed is dan heb je helemaal gaan verlichting nodig op de snelweg, of wat voor een weg dan ook.
Door geen verlichting te gebruiken bespaart het rijk een hoop geld en het is ook nog eens goed voor ons millieu.

Degene die dit bepaald is de wegbeheerder (rijkswaterstaat) in opdracht van het ministerie van verkeer en waterstaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad vervelend als van licht naar donker rijdt. Maar het is waarschijnlijk gewoon zuinigheid.
Maar wat mij betreft gaan alle lampen uit, voor onze dieren rust..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft te maken met het welzijn van de dieren. Onder druk gezet door millieuclubs dooft Rijkswaterstaat op sommige trajecten de verlichting...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was oorspronkelijk als rust voor de dieren. Bij mijn weten was de Veluwe ook één van de eerst plekken waar de lampen uitgingen.
Persoonlijk vind ik het een verademing als ik van de druk verlichte A28 lekker het duister van de A1 op rijd. Rustiger voor de ogen. Zo lang je auto maar goed verlicht is, maakt dat toch ook helemaal niet uit?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie zaak. Lichtvervuiling genoeg hier in nederland. Zo kunnen de dieren ook een beetje rusten 's nachts. Dat mogen ze veel meer doen. Het is toch allemaal eenrichtingsverkeer en er rijden alleen auto's geen fietsers of voetgangers.
Aangezien de meeste auto's wel hub eigen licht hebben dacht ik zo is dat meer dan voldoende.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding