als ze het openbaarvervoer gratis maken, zou dat het file probleem oplossen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2.7K

Het beste antwoord

Nee dat zou het file probleem niet oplossen.

Zie de bijgesloten link. Tussen Leiden en Den Haag is een periode gratis openbaar vervoer geweest als een test om te zien of de drukte in de spits zou afnemen. Het verschil na een jaar was zo gering dat besloten is de proef te stoppen. Er kon zelfs niet geconcludeerd worden dat de verkeersdrukte was afgenomen.

Het openbaar vervoer is hier (nog) niet goed genoeg voor.

Met de auto ben ik in 25 minuten inclusief file op mijn werk. Met het openbaar vervoer kost me dat op de heen weg 1 uur en de terugweg anderhalf uur wegens een aansluiting die ik net mis. Die anderhalf uur extra reistijd op een dag is erg veel.

Het openbaar vervoer is wel een uitkomst voor vervoer binnen een stad, of van de ene naar de andere stad. Maar woon je in een dorp ergens dan zal je qua tijd langer onderweg zijn.

Daarnaast ben je afhankelijk van het openbaar vervoer. Als er een trein uitvalt, bus vertraging heeft of een vergadering uitloopt, een brug openstaat of wat dan ook, dan mis je je trein of je bus, en eventuele aansluitingen. Je zult dan ook altijd je tijd veel sterker in de gaten moeten houden. Heb je werk waar je niet elke dag stipt om 2 voor 6 naar het station kunt dan zul je heel vaak moeten wachten.

Daarnaast heb je nog overstap tijd. Zoals eerder gezegd zou dat voor mij op een half uur per dag uitkomen. Dat beetje geld dat die auto mij kost heb ik wel over voor een half uur per dag.

Over kosten gesproken. Veel mensen krijgen van hun baas een lease auto. Deze mensen krijgen brandstof meestal ook vergoed, dus zij zullen ook de auto niet laten staan.

Daarmee wil ik niet zeggen dat niemand de auto zal inwisselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Nee, mensen zijn gewoonweg hun auto niet uit te branden.
Ook niet als het twee euro per kilometer gaat kosten en ze drie uur per dag in de file staan. Ze vertikken het gewoon.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien ook omdat het vaak zo goed als waardeloos is.
Te duur en TE lang reizen.
AWM
14 jaar geleden
In de vraag is het niet te duur, en daar ging ik van uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uups ik was met teveel dingen bezig.. sorry;)
Als ze het openbaar vervoer gratis en zonder over te stappen van deur tot deur maken zou je een kans hebben....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zul je eerstens het openbaar vervoer geschikt moeten maken voor zoveel meer passagiers. De mensen verplichten om met het openbaar vervoer te gaan. Zoals ik het inschat krijg je de Nederlander niet in de trein. Velen zullen altijd een smoes hebben om met de auto te blijven gaan.
Mijn antwoordt is dus "nee".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Het blijft sneller om met eigen vervoer te gaan. Dan hoef je niet te stoppen voor andere passagiers die in-en uit moeten stappen. Je bent onafhankelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop het. Want dan kan ik in de toekomst mooi de auto pakken en fileloos op mijn werk belanden... En velen zullen hetzelfde denken, waardoor het fileprobleem niet wordt opgelost.

De meeste automobilisten zullen zichzelf niet als het probleem zien, maar al die andere auto's voor hem in de file staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Robbie70;

Het zou ongetwijfeld een bijdrage leveren, maar de files er volledig mee oplossen is onmogelijk. Zelfs al zou dat aantal automobilisten dat er 'te veel' op de weg is in de spits bereid zijn per OV te gaan reizen, dan zou dit deze toestroom nooit kunnen verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal opgelost denk ik niet, maar wel voor een groot deel. Veel mensen moeten in deze tijd op hun geld letten. Maar veel mensen willen gaan en staan waar ze willen en met het openbaarvervoer zit je toch vast een bepaalde tijd van wanneer die bus bijvoorbeeld komt en hoelang het weer duurt voordat de volgende komt. Met de auto heb je dat natuurlijk niet, je hoeft je dan niet aan die bustijden te houden en te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou kunnen dat dan het file probleem zich gaat afspelen in het openbaar vervoer. Dan zijn er mensen nodig die je dan in de trein moeten duwen om je er nog in te krijgen, net als in Japan. Of je moet een trein/bus/tram of metro voorbij laten gaan, zodat je ongeveer net zo laat thuis bent als dat je met de auto zou zijn gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee denk van niet.
Er zijn genoeg mensen om met zij/haar eigen auto naar werk of school willen gaan.
Dus dat schiet niet op denk ik. Maar het kan wel een beetje bijdrage aanleveren kleen beetje maar.

Leerlingen die mogen al gratis rijen met openbaar vervoer dus.

Mensen vinden lastig om telkens te overstappen. wachten. Met vertragingen enzo.

Nee dat lijkt mij geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee,dat denk ik niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je het niet hebt over de files die ontstaan na een ongeval. Maar gewoon over de files die ontstaan voor een afslag etcetera...

Ik zal als voorbeeld mijn eigen woonplaats nemen. Wij hebben als middelgrote stad 48.000 inwoners van 0 tot 100 jaar. Maar deze stad heeft eveneens 40.000 arbeidsplaatsen en zo'n 5.000 werkzoekenden. Dus dit zal globaal inhouden dat er op werkdagen zo'n 20.000 mensen van buiten de stad hier naartoe komen. En dat alleen, omdat zei een arbeidscontract hebben...

Van al deze 20.000 mensen werken er zo'n 15.000 op plaatsen waar geen bus in de buurt komt. Los van het feit dat deze mensen al met de trein, of de bus naar de stad toe moeten komen...

En dan heb je nog het punt dat een bus bij alle haltes kan stoppen. Dus dan ben je relatief snel uitgepraat als je de keuze heb tussen twee uur comfortabel in de auto zitten. Of via de middel-of-nowhere 2 uur in een bus zitten hobbelen. Mijn keuze is dan snel gemaakt...

En om je een voorbeeld te geven. Ik woonde hemelsbreed zo'n 2 km bij mijn werkgever vandaan. Maar als ik daar met de bus naartoe wilde was ik precies 1 uur onderweg. Dus wat heeft het dan voor zin als het openbaar vervoer gratis is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wel degelijk. De trein is namelijk vaak nog duurder dan de auto (belasting en verzekering ff buiten beschouwing gelaten), daarnaast vergroot de trein het comfort absoluut niet, je hebt geen muziek, kan niet roken etc. Veelal als je met de trein gaat moet je daarna nog een bus pakken, weer 2 euri's lichter en een hoop gezoek en gedoe, en als het tegen zit moet je ook nog eens een stuk lopen als je de bus uitstapt. Daarbij komt dat de *^%&^$ NS (in mijn ervaring) ongeveer 30% van alle gevallen te laat is of zelfs helemaal niet op komt dagen.

Als daarom alle OV helemaal gratis maakt zal voor een heleboel mensen de drempel van al dit gedonder hierboven volledig wegvallen, het is dan alle moeite wat meer waard want je betaalt niets.
In conclusie: Ja, het fileprobleem zou, hetzij gedeeltelijk, opgelost zijn als het OV gratis was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van wel. Waarschijnlijk ontstaat er wel andere problemen, maar die zal ik even buiten beschouwing laten. Sowieso is autorijden duur, en veel mensen willen hier graag op besparen als het openbaar vervoer niet al te onmogelijk is. Het is waar dat er op sommige trajecten veel overgestapt moet worden en dat de aansluiting te wensen overlaat. Maar dat is lang niet overal zo. Met name bij korte verbindingen, in de Randstad en verbindingen tussen de Randstad en steden in bv Noord-Brabant en Gelderland (en natuurlijk meer, maar met deze ben ik het bekendst) zijn er veel enkele trajecten, dus dat je niet hoeft over te stappen. Bovendien is hier een substantieel aantal (potentiële) treinreizigers, die alles bij elkaar het fileprobleem enorm zullen kunnen verminderen. Er zullen altijd delen in het land overblijven waar het handiger en sneller is om met de auto te gaan, maar al met al zal het fileprobleem toch voor een groot deel opgelost kunnen worden als meer mensen met het openbaar vervoer reizen.