Heeft ZOAB wel voordelen ?

Het vriest kapot, gladheidsbestrijding is heel moeilijk en het is lawaaierig. In Duitsland rijden ze veel harder en daar ligt nauwelijks ZOAB maar asfaltbeton.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
1K

Het beste antwoord

Door de vele holtes stroomt het het water dat op het wegdek terecht komt niet zijdelings af, maar sijpelt het eerst in het wegdek en vervolgens naar opzij. Hierdoor wordt watergladheid (aquaplaning) vermeden, en is er veel minder opspattend water ('splash-effect' of 'spray') achter voertuigen.

Een extra voordeel van Zeer Open Asfalt ('fluisterasfalt') is dat het geluidsabsorberend werkt: de vele holtes absorberen het rolgeluid van de banden van de voertuigen.

Een ander voordeel van Zeer Open Asfalt is dat het nagenoeg niet vervormt onder de druk van het verkeer. Vandaar dat spoorvorming op wegvakken met ZOAB of fluisterasfalt bijna niet voorkomt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Rij de grens van Nederland naar Belgie maar eens over.Dan merk je het voordeel van ZOAB.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"het is lawaaierig."???
Welnee, 't is juist veel stiller.