Voorrang bij voetgangersoversteekplaats zonder zebrapad?

Bij een oversteekplaats bij mij in de buurt staat het verkeersbord L2 (voetgangersoversteekplaats) maar er is geen zebrapad op de weg aangebracht.
Wie heeft er nu voorrang?
Volgens mij heeft de voetganger hier geen voorrang...maar waarom zou je dan een verkeersbord L2 plaatsen? Schept naar mijn mening alleen maar verwarring en brengt de verkeersveiligheid in gevaar.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ondertussen het volgende gevonden:
Een oversteekplaats voor voetgangers. Deze is doorgaans uitgevoerd met zebramarkering, maar kan ook van kanalisatiestrepen zijn voorzien. Bij een zebrapad hebben voetgangers voorrang bij het oversteken, bij kanalisatiestrepen niet. Deze voorrang volgt overigens niet uit het zebrapad zelf, maar uit het verkeersbord model L2.

Dus bij de kanalisatiestrepen (mijn situatie) heb ik geen voorrang. Waarom dan dit bord plaatsen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
9.7K

Het beste antwoord

Het bord wat jij toont is bord L02, en geeft aan dat het een voetgangers oversteekplaats is. Hier hebben voetgangers voorrang, bij mijn weten ongeacht eventuele zebra strepen:

Voor laten gaan voetgangers: verplicht
* Je bent verplicht om voetgangers voor te laten gaan als ze een oversteekplaats ( zebrapad) oversteken of aangeven dat ze dit van plan zijn.
* Verder moet je voetgangers voor laten gaan als zij uitstappen bij een bus of tram halte en er is geen uitstap bordes (vluchtheuvel) aanwezig ( linkulli4 I39a ).
* Ten slotte moet je voetgangers voor te laten gaan als je een uitrit of erf ( linkulli4 I4 ) verlaat.
Een erf (woonerf) is er om voetgangers en kinderen te beschermen; het is "hun terrein". Je moet op een erf dus extra opletten.

L02 en J22: Voetgangersoversteekplaats Let op. Je moet hier ook overstekende bestuurders van een gehandicaptenvoertuig laten voorgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat het altijd in combinatie moet zijn met een zebrapad. Andersom hoeft het niet, een zebrapad hoeft niet perse zo'n bord in de buurt te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schrijft zelf al:
Deze voorrang volgt overigens niet uit het zebrapad zelf, maar uit het verkeersbord model L2.
Dus je hebt wel voorrang. Ook zonder zebrapad.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je gelijk in.. En vaak zie ik ook een zebrapad zonder dat bord (bijvoorbeeld bij verkeerslichten die 's nachts uitstaan). Dan neem ik ook voorrang...
Bij een zebrapad hebben ze voorrang en bij kanalisatiestrepen niet. Zie bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wet is daar heel duidelijk over. Als een voetganger kenbaar maakt over te willen steken, moet je altijd voorrang verlenen. De voetganger moet wel recht over steker, minimaal 5 mtr vanaf de hoek en als een zebrapad aanwezig dient deze te worden gebruikt. Heel veel mensen verlenen geen voorrang met alle gevolgen van dien. Mocht je een voetganger aanrijden en zelfs met dodelijk afloop krijg je het erg zwaar in het gerecht