Heeft een bromfietser last van zijn eigen herrie?

Er kwamen er net weer een paar voorbij: van die kleine brommertjes die een pokkenherrie maken.

Het gaat niet eens zozeer om de decibellen, maar meer om de soort herrie. Een scherp geluid, meer doordringend dan hard. Niet alleen bij het wegrijden, maar continu.

Ik was blij toen ze eindelijk voorbij waren.

Maar: de bromfietser zit continu midden in dat rotgeluid, de hele rit lang. Heeft die persoon daar dan ook zo'n last van, of is het geluid alleen voor de omstanders zo irritant?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus jij loot altijd zo gigantisch op mij te schelden.
Ik hoorde je wel maar zag je niet;)
Wilde altijd al vragen wat je nu precies tegen me wilde zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp de irritatie, Rota. Ik vind het ook supervervelend.
Liever 10 auto's dan 1 snerpende bromfiets die langs komt.

Het beste antwoord

hahaha nee je heb er geen last van, ik spreek uit wervaring, ik had juist in mijn uitlaat een gat bijgeboord voor meer herrie, ik dacht toen dat dat stoer was, hoe meer herrie hoe stoerder je denkt de zijn, en je bent trots op dat geluid, je hebt er dus geen last van ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk minnetje hoor. errug stoer die vermelding erbij ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van alle goede antwoorden was dit het meest compacte, dat treffend het gevoel uitlegt dat de brommerrijder heeft bij zijn geluid.

Andere antwoorden (7)

Volgens mij niet, als je heel de dag in de herrie zit, hoor je dat op een gegeven moment veel minder.
Ik woon boven een supermarkt en wordt regelmatig knettergek van de k...geluid. Voor mij de nummer een ergenis wat herrie betreft! (Maar dat terzijde)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik het ervaar alleen voor omstanders.. de brommer rijders vinden het immers alleen maar machtig interessant.. vaak verbouwen ze juist nog de hele brommer om er maar herrie mee te kunnen maken.. broem, broem...hoor mij eens aankomen..machtig toch?
:-)
En dan hebben ze ook nog eens een helm op, als ze doen wat ze moeten doen tenminste, dus echt veel last hebben ze er dan al helemaal niet van..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gehoor van de jeugd is toch al beschadigd of kapot door de harde muziek die ze de hele dag in hun oren hebben ( I Pods e.d.).Bij velen dan. Toen ik puber was,vond ik het heerlijk om Aretha Franklin keihard te laten zingen. Mijn moeder maar roepen;"kan die gillende keukenmeid niet wat zachter,hoe kun je dat mooi vinden).Ach, pubers hebben brommers, jonge mannen (vaak ook oudere, jawel) hebben graag een dubbele sportuitlaat en kunnen het niet laten om in een steegje, even te schakelen en een dot gas erbij te geven, als hun uitlaat kapot is, want dat klinkt zo lekker(ze draaien het liefst nog even het raampje open om te genieten van de "racesound). Ik woon vlakbij het circuit in Zandvoort.
Als de races afgelopen zijn en ze gaan naar huis, dan moet je ze eens horen. Ze voelen zich in hun opgepimpte auto`s alsof ze een DTM bolide onder zich hebben. Ik vind het wel leuk hoor. Vooral de oudere mannen voelen zich weer jong, dat zie je. Ik vind het niet erg, het hoort erbij. Het zou me meer storen als het helemaal stil zou zijn.
14 jaar geleden
Als je in die leeftijd bent, heb je heel wat anders aan je hoofd dan de zorg om een beetje geluid.
Het allerbelangrijkste is: val ik wel voldoende op, ben ik een onderdeel van de groep jongens waar ik in zit, word ik wel serieus genomen?
Als je een stille brommer hebt, hoor je er niet bij.
Als je onderbroek niet voor 70% zichtbaar is, hoor je er niet bij.
Als je nog normaal kunt horen, hoor je er niet bij (ah!!!! dat is een leuke slogan voor een campagne 'let op je oren')

oftewel: kan me niet schelen. of zo iets.
14 jaar geleden
De bromfietser heeft er minder last van dan U,hij houd van dat geluid en wil niets liever,een stille brommer,dan doe je toch niet mee,tevens zijn zijn oren nog beschermd door de helm,en hij rijdt van het geluid vandaan.
draai zelf maar eens harde muziek die je mooi vind,een ander heeft er meer last van dan U.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij zal er in ieder geval steeds minder last van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit eigen ervaring: voor jongeren is het zoals hierboven genoemd inderdaad machtig mooi om zo'n geluid onder je kont vandaan te produceren. Op een gegeven moment raak je gewend aan dat geluid (of je oren gaan er gewoon kapot van dat je het op een gegeven moment niet eens meer hoort) en heb je er geen last meer van.

Tegenwoordig worden er ook veel 4-takt brommers op de markt gebracht die veel minder geluid produceren, en ook veel stillere 2-takt brommers. Dus ik denk dat je wel kan zeggen dat brommerrijders, en voornamelijk omstanders, last (kunnen) hebben van het geluid dat uit de uitlaat komt...

Kortom, als antwoord op je vraag: Ja en nee, in het begin wel, maar op een gegeven moment raakt hij/zij daaraan gewend.

Toegevoegd na 1 minuut:
En daarnaast zit je luchtfilter (meestal) linksachter je, onder je kappen en is je uitlaat naar achteren gericht... Door de snelheid gaat het geluid grotendeels naar achteren toe, daarom maakt hij ook meer herrie als hij langs rijdt (een auto/vliegtuig/bus ook... logisch!)