Is dit een idee voor een snellere doorstroming van auto's bij verkeerslichten?

In Duitsland heb ik gezien dat, voordat het verkeerslicht op groen gaat, de lichten enkele seconden op rood én oranje gaan. Hierdoor weten de automobilisten dat het verkeerslicht bijna op groen gaat.
Omdat de reactiesnelheid van automobilisten bij een op groen springend verkeerslicht ook enkele seconden bestrijkt, zou dit kunnen zorgen voor een betere doorstroming van de auto's.

Dit als reactie op de vraag van Itsme: http://www.goeievraag.nl/vraag/stel-behalve-remlichten-auto-gas.25489

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Het beste antwoord

Dan moeten de mensen wel zo braaf zijn om niet meteen weg te scheuren zodra het licht op rood-oranje springt.

Duitsers zijn zo netjes. Nederlanders niet.

Voer je dit in Nederland in, dan kan het rood-oranje pas worden getoond op het moment dat (na reactietijd) het veilig is de kruising op te rijden. Dat is hetzelfde moment waarop nu groen wordt getoond.

Het zou dus geen verschil maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is daar nog steeds verboden om door Rood-oranje te rijden, maar als het licht daarop springt kun je wel alvast de koppeling naar zijn aangrijpingspunt laten gaan en dan kun je al zo zoetjes aan vertrekken.
En het licht zal op hetzelfde moment op groen gaan als dat het nu op groen gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet nu toch ook, dat we in Nederland menen in het recht te zijn, als je door oranje rijdt. Zoiets van , pff, nét gehaald.
Het enige wat je zou bereiken met rood-oranje is, dat het interval groter moet worden met kruizende verkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kirstenwind, inderdaad. @Suniram, in Duitsland spring het licht op rood-oranje vóórdat je veilig kunt optrekken. Het springt op groen op het moment dát je veilig kunt optrekken. Bij ons springt het licht op groen vóórdat je veilig kunt optrekken. Door de reactietijd trekt de automobilist op op het moment dát je veilig kunt optrekken. Ander systeem, zelfde resultaat. Zouden wij het Duitse systeem invoeren, dan moet bij ons het licht op rood-oranje springen op hetzelfde moment waarop het nu op groen springt. Domweg omdat Nederlanders te eigengereid zijn om op groen te wachten. Je krijgt dan geen verbeterde doorstroming, wel een verhoogde overtreding van de regels. Dat laatste is slecht voor het handhaven van de andere regels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is nog erger. Mensen geven als het oranje licht brandt extra gas, zodat ze ruim door rood rijden ,en de voetgangers verderop bijna van hun sokken worden gereden.
Ik vind het echt erg en ik vind dat veel nederlanders echt schofterig rijgedrag vertonen.
Dus we zijn nog lang niet toe aan oranje - rood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, nu snap ik dat het effect hetzelfde zou zijn, Rotaclu..Ratocla..clu. Maar ik ben benieuwd of dat wel zo is zoals je zegt. Want wat jij zegt ("Bij ons springt het licht op groen vóórdat je veilig kunt optrekken.") betwijfel ik ten zeerste.
Als fietser in een drukke stad heb ik al gauw genoeg door dat na elke keer dat een rij auto's groen heeft gehad de stoplichten voor alle gebruikers lang genoeg op rood staat om er nog met mijn fiets voorlangs te gaan. Als je een bron hebt waarin staat dat het licht bij ons op groen gaat voordat we veilig kunnen optrekken, dan verklaar ik overigens onmiddellijk jouw antwoord als beste antwoord:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suniram, juist jij zou toch geen moeite moeten hebben met mijn naam - als je begrijpt wat ik bedoel. Als fietser in de stad maak je gebruik (misbruik?) van de veiligheidstijd. Dat is de veiligheidsmarge die elk systeem nodig heeft om veilig te zijn. Jij reduceert die marge tot nul, anticipeert wellicht zelfs op het correctieve gedrag van de automobilisten wanneer je de veiligheidsmarge tot in het negatieve reduceert. Vergelijk het met een verwarmingssysteem. Het water mag 99,9°C worden voordat het heel erg misgaat. Maar je stelt de ketel natuurlijk nooit in op een watertemperatuur van 99,9°C - je zou wel gek zijn, er hoeft dan maar een kleinigheidje mis te lopen en je hebt een mooie explosie. De watertemperatuur mag daarom nooit boven de 95°C komen (marge van 5°C), liefst gebruik je een nog wat lager maximum. Hetzelfde geldt voor de veiligheidstijd op een kruising. Er is een minimum tijd nodig waarin *alles* op rood staat. Zo niet, dan vallen er bij het minste foutje geheid slachtoffers. Maar goed, ik zal eens kijken of ik een referentie kan vinden. Geen garanties, het is niet echt mijn vakgebied...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een verkeersregel- of wet wordt aangepast of gewijzigd, moet je er natuurlijk niet meteen van uitgaan dat de Nederlander daar geen juist gebruik van weet te maken. Rood=rood en groen=groen. Wat in andere landen kan, moet hier ook kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Toet, klopt theoretisch, en ik wou dat het zo was. Maar waarom krijg ik in Duitsland altijd netjes voorrang als ik van rechts kom, en in Nederland niet? Waarom weten Duitsers wel wie er voorrang heeft als één weghelft wordt versperd door een geparkeerde vrachtwagen, en denken Nederlanders dat degene die er het eerste is automatisch voorrang heeft? Waarom is oranje (na groen) in Duitsland het teken om te stoppen, en in Nederland het teken om een flinke dot gas te geven? Waarom krijgen rechtdoorlopende voetgangers in Duitsland wel voorrang van een afslaande automobilist, en in Nederland niet? Enzovoort, enzovoort. Nee, ik zie dat hier niet zitten. Wij zijn allemaal veel te eigengereid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het nagevraagd bij iemand die vroeger verkeerslichtinstallaties heeft ontworpen. Bij het schakelen mogen geen conflicten optreden. Een conflict treedt op als de laatste en langzaamste die tijdens het laatste stukje groen de kruising is opgegaan, kan worden geraakt door de eerste en snelste die tijdens het eerste stukje groen de kruising opgaat. Hierbij wordt per verkeersdeelnemer een bepaalde ontruimingstijd gehanteerd. De ontruimingstijd is voor een voetganger bijvoorbeeld hoog (oma met rollator), voor autoverkeer ook nog redelijk hoog (trekker). De oprijtijd is laag: men gaat uit (auto's) van een raceauto die maximaal versnelt bij het eerste stukje groen, of (voetgangers) van een sprinter die probeert een recordtijd te halen. De reactietijd wordt *niet* meegenomen. Die wordt op nul gesteld. Er zijn namelijk verkeersdeelnemers die de cyclus kennen, en precies weten wanneer hun licht groen wordt. Het overnemen van het Duitse systeem (met eerst rood-geel voordat groen wordt gegeven) is een steeds terugkerende discussie. De beslissing is en blijft hetzelfde: ons systeem is beter. Bij het Duitse systeem moet je ofwel ervan uitgaan dat iedereen braaf is, ofwel er rekening mee houden dat men al tijdens geel begint te rijden. In het eerste geval kan het licht eerder op geel, maar win je niets t.o.v. de Nederlandse situatie omdat men in beide gevallen bij het eerste stukje groen al gas kan geven. In het tweede geval moet de geelfase wat later beginnen, maar win je ook dan niets omdat men bij het eerste stukje geel (DE) dan wel groen (NL) al begint te rijden. Hier heb je echter het nadeel van een langere dode tijd wanneer iedereen braaf is. De conclusie is dus: afhankelijk van het gedrag van de automobilist maakt het niets uit, of is ons systeem beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw conclusie is dan daarmee ook mijn conclusie:) Leuk dat je het hebt na gevraagd en ik kan niet anders dan me bij jou aansluiten.
Ik zit al jaren (af en toe) hier over na te denken en nu is het me allemaal duidelijk. Ons systeem werkt beter en in het geval dat het even goed werkt is de Duitse manier toch erg omslachtig.
Dankjewel en als vanzelfsprekend beste antwoord voor jou:)

Andere antwoorden (5)

Heel goed idee, misschien dat die treuzelaars die het niet groen zien worden, wat meer tijd krijgen om zich voor te bereiden op een snelle doorstart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het doel van de lichten eerst op rood/oranje te laten springen is dat men de auto in de versnelling kan zetten. Het is dus een aankondiging en niet meer dan dat.
Ik denk als iemand dit in Nederland er door krijgt dat de slimmeriken van de verkeerslichten dan de tijd aanpassen dat een licht op groen of juist rood staat.
Ergo je schiet er niets mee op anders dan dat je gevoelsmatig sneller kan gaan rijden. Het is een kwestie van gevoel dat het prettiger is dat je een vooraankondiging krijgt dat je licht op groen gaat springen. Je nept jezelf een beetje.
Dus is het een idee voor een snellere doorstroming, dat denk ik dus van niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet helemaal juist het licht springt van rood naar oranje en dan naar groen de rode en oranje lamp zijn niet tegelijk aan,ik rijdt iedere dag door Duitsland en zie het dus dagelijks de Duitsers zetten de auto uit de versnellling bij een verkeerslicht waardoor ze iets meer tijd nodig hebben om weg te rijden,het zou een goed idee kunnen zijn om dit in Nederland uit te voeren nadat de rijopleidingen enkele jaren verandert zijn zodat we hier ook de auto uit de versnelling zetten bij een verkeerslichtals we wachten, dan heb je ook niet dat wegsprinten bij een groen licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het wel zal uitmaken als je dit invoert. Inderdaad, de verkeerslichtenregeling is nu zo gecalculeerd dat het groen tegelijk komt met het moment dat de kruisende weg rood krijgt (behalve bij grote kruisingen, dan is er meer tijd nodig voor het verkeer om de kruising overgestoken te zijn).
Als er vooraf een signaal komt dat het groen wordt, kan dat alleen maar als het groen een beetje later komt dan wat nu het geval is. Maar de trage reactie van een groot deel van de automobilisten is al wel 'opgewarmd' en gemiddeld genomen rijd iedereen dan sneller weg bij een groen licht.
14 jaar geleden
Het aanbod van het verkeer zal hierdoor niet veranderen,en de doorstroming ook niet sneller verlopen,af en toe een treuzel dat blijf je toch houden,en wie vaak over dezelfde kruisingen komt weet precies wanneer het licht op groen springt.