Als je als voetganger op zebrapaden voorang hebt, waarom zijn er dan zebrapaden (vaak in de steden) op plekken met stoplichten?

zebrapaden zijn toch om aan te duiden dat voetgangers daar voorang hebben waarom heb je die dan bij stoplichten in plaats van stippellijnen. Dan is de hele bedoeling van her zebrapad weg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
6.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was benieuwd.. Hoe verdeel jij het woord "voorang" op in lettergrepen?

Het beste antwoord

Bij een zebrapad moet een auto stoppen als, en alleen als, er een voetganger is die wil oversteken. Bij een stoplicht (en stopbord overigens) móet een auto hoe dan ook stoppen. In dat geval is het vaak gecombineerd met een kruising of T-splitsing. Het zebrapad is er dan niet voor de auto's maar om de voetgangers duidelijk te maken dat zij daar over moeten steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Om extra aandacht te vestigen op een zebrapad. Er zijn genoeg mensen die doorrijden bij een zebrapad maar dan toch stoppen voor het rode licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de meeste automobilisten niet doorhebben dat voetgangers voorrang hebben bij oversteekplaatsen en dus lekker doorrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stoplichten werken niet altijd. Dus als die niet werken, gelden de overige borden, belijningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kunnen 2 redenen voor zijn: 1. Eerst was er een zebrapad maar het werd zo druk dat ze er later stoplichten bij gezet hebben(laten zitten is goedkoper dan weghalen).
2. Om voor automobilisten het extra duidelijk te maken dat er daar voetgangers oversteken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het op sommige plekken ZO druk is (grote winkelstraten enzo) dat géén stoplichten zou betekenen dat er de hele dag bekant geen auto meer door zou kunnen rijden wegens de voortdurende stroom voetgangers. Wanneer het voetgangerslicht namelijk op rood staat, mag je toch niet de zebra oversteken. Waarom er op die plek dan toch een zébrapad ligt lijkt me dan een beetje overbodig, maar misschien is de situatie zo gegroeid en het stoplicht later geplaatst. Of de zebra geschilded voor de uren dat de stoplichten eventueel niet werken.

Zebrapaden zijn trouwens vooral bedoeld om aan te geen waar voetgangers óver moeten (!) steken, niet om aan te geven dat ze daar voorrang hebben. Strikt genomen hebben ze dat ook niet ; je voorrang gaat pas 'in' op het moment dat je je al op de zebra bevindt en er een auto aankomt. Je kunt niet maar ruchksichtlos de zebra op. Pas als de weg vrij is ben je door voorrang ge'vrijwaard' van nieuw aankomend verkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overdag is het zo druk dat stoplichten nodig zijn om het verkeer goed te laten doorstromen. Doordat er overdag in het weekend winkelend publiek is en daarnaast veel automobilisten zou het zonder verkeerslichten een chaos worden.
's Avonds en is het rustiger en dus niet nodig om de verkeerslichten aan te laten. Voornamelijk het aantal voetgangers daalt doordat winkels gesloten zijn. Desondanks is het wel nodig om een zebrapad te plaatsen om de voetgangers die er zijn veilig te laten oversteken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat in veel steden de verkeerslichten in de avond en nacht uren niet werken.
Zo hebben de voetgangers toch een veiligere plaats om over te steken.