Hoe werkt het alarmeringssysteem voor herten eigenlijk?

(bron: De Gelderlander 07-08-2009)
In het Reichswald bestaat een systeem dat borden doet oplichten als herten dreigen de weg over te gaan steken. Daardoor zijn al veel ongelukken voorkomen.
Ik ken wel die spiegeltjes die het wild waarschuwen voor auto's, maar met bovengenoemd systeem is het andersom: automobilisten worden gewaarschuwd voor overstekend wild. Maar hoe werkt dat precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Hallo

Hier worden inderdaad Sick fotocellen gebruikt, namelijk het type WS/WE45.
De afbeelding die er bij staat is trouwens van een projekt dicht bij Weert, voor de helft in Nederland, voor de andere helft in Belgie.
Je hoeft dus echt niet naar het Reichswald om werkende systemen te zien.
Rondom Weert staat een drietal systemen, en er komen er nog veel meer bij de komende jaren.

Er bestaan meer soorten detektie, probleem is alleen dat er op dit moment geen enkel systeem echt waterdicht is.
Toepassen van Sick systemen betekent bijvoorbeeld dat je er altijd voor moet zorgen dat er geen onkruid e.d. tussen zender en ontvanger in gaat groeien. Ook wandelaars zullen het systeem onbedoeld in werking zetten.
De techniek op zich werkt prima, maar je werkt met natuur.

Goed voorbeeld is de foto die ik bijvoeg: Je ziet hier het binnenste van een detectiezuil. Daarin heeft een vogel zijn nestje gebouwd. Dan werkt de zuil op dat moment dus effe niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat werkt met infraroodsensors van het Zwitserse bedrijf SICK (sic). Ze gebruiken daarvoor de SICK WS/WE45 sensor.