Kunnen vliegtuigen tegen blikseminslagen ?

Hoewel sommigen suggereren dat vliegtuigen tegen blikseminslagen kunnen, schrijven de media daar toch anders over . Want ondanks de kooi van Faraday een de bliksemafleiders : kan de gevoelige apparatuur in een vliegtuig tegen blikseminslagen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Ja prima zelfs.
Ik werk op Schiphol en heb al vele inslagen gezien.
Ze gaan ergens naar binnen een 30 meter verder komt het weer naar buiten. Enkel wat zwarte pitjes laten zien waar het ingeslagen is.
Dat is zo te repareren. De electrische systemen kunnen er tegen.

Je schrikt je alleen wel rot als het gebeurt,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eigenlijk zijn er geen gevallen bekend van vliegrampen die door blikseminslagen zijn veroorzaakt.
De spanning plant zich voort aan de buitenkant van de romp en vervolgt daarna zijn weg.
Kijk maar naar het volgende filmpje:

Toegevoegd na 4 minuten:
Aanvulling: Onweerstormen zijn daarentegen wel gevaarlijk, niet door de bliksem, maar door het natuurgeweld in de storm. Piloten zullen er alles aan doen om er omheen te vliegen.
14 jaar geleden
Vliegtuigen worden regelmatig geraakt door bliksem. Ik heb begrepen dat elk vliegtuig ongeveer 1x per jaar geraakt wordt. Dit kan inderdaad (bijna) geen kwaad.

Vroeger zijn er echter wel problemen geweest toen de electrische lading niet goed afgevoerd kon worden. Hierdoor zijn wel eens brandstofladingen ontvlamd.

Ook waren er ooit problemen met de electronica, maar dat is al sinds 1980 (ongeveer) opgelost.