Als je caravan een klapband krijgt heb je dan als bestuurder van de auto nog iets in te brengen?

Kun je nog iets doen om de auto recht te houden of is dat een verloren zaak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
4K

Het beste antwoord

Bidden, en heel langzaam proberen snelheid te minderen, en hopen dat je caravan niet de pan uit slingert.
Voorzorgsmaatregelen: juiste bandenspanning, banden vervangen na vijf jaar en Tyron veiligheidsringen monteren.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zijn dat voor ringen?
AWM
14 jaar geleden
Hiero:
http://www.caravans.net/techniek/tyron.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die gaan er dus nog op deze week!

Andere antwoorden (4)

Dat is afhankelijk van de snelheid waarbij dat gebeurt. Hoe hoger de snelheid, hoe lastiger het zal zijn de caravan in het gareel te houden.
Naast het doen van een schietgebedje zou ik proberen zo snel mogelijk snelheid te verminderen. Niet direct op de rem trappen, dan heb je veel meer kans op scharen.

Een hoop ellende kan echter voorkomen worden door de caravan en de banden even te laten nakijken voor vertrek en ook te zorgen voor een juiste bandenspanning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit eigen ervaring -geen klapband- kan ik zeggen:

Dat als je in een Mercedes 280 GD in de 4X4 lagegearing met voor en achter onafhankelijk geregelde sperdifferentiel rijd. En (toen) 3 rijstroken + vluchtstrook gebruikt. Je een marginale kans hebt dat je deze kaars recht in tegengestelde richting op de vluchtstrook stil zet...

Zo'n crash lijkt uren (enkele seconden) te duren, waarin je alles aan je voorbij ziet gaan. En het is muisstil als je tot grote opluchting ziet dat een vrachtwagenchauffeur zo slim is geweest om de snelweg even ten Zuiden van Lyon met zijn combinatie te blokkeren...

Maar even los van boven omschreven situatie in juli 1991 geef ik je erg weinig kans dat je de kans krijgt om het tot een goed einde te brengen...

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja...

Zorg dat de caravan op de juiste manier beladen is. Want anders was bovenstande wellicht niet gebeurd. En zaten we alles bij elkaar 1 dag eerder op de camping in Marseille...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als bovenstaand, je hebt heel erg veel geluk als je het er helemaal zonder schade vanaf brengt. Mijn ervaring, met auto + autoambulance + auto daarop is dat je inderdaad 3 rijbanen aan het bekijken bent en alleen maar aan dat stuur zit te draaien en aan het reageren bent op de volgende zwieber. Van 80 naar nul duurt dan inderdaad erg lang.
Ja, en ik had ook geluk dat er mensen achter me reden die de weg blokkeerden.
Geen schade, niets, kon zo weer verder maar wel even met de neus op de feiten gedrukt. Als het fout gaat moet je geluk en heel veel ruimte hebben.

Ik heb dus niet geremd, dat niet, had het alleen maar erger gemaakt. Maar goed, ik had de ruimte, als er dat niet is zou ik maar iets anders proberen. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dan heb je inderdaad heel erg veel geluk gehad. Wij konden de caravan eerst opnieuw gaan beladen. En zijn toen voor alle veiligheid het e.e.a. laten nakijken, omdat er nog meer bergen in de weg zaten richting Marsaille...
Alles wat elders op deze pagina staat, klopt als een bus.

Nog één heel belangrijke tip: rijd niet te snel. Dat geldt trouwens niet alleen voor caravans, maar ook voor aanhangers en alpenkruipers.

Het gaat niet alleen om de maximum snelheid volgens de verkeersregels. Ook de caravan zelf kan een maximale snelheid hebben. Zelfs de banden kunnen een maximale snelheid hebben.

Ga je daar langdurig overheen, dan heb je een aanzienlijk groter risico op een klapband. Veel caravan- en aanhangerbanden zijn namelijk vrij klein. Die draaien dus veel sneller rond dan de banden van de auto. Daardoor warmen ze ook veel sneller op. Die maximumsnelheid van de banden voorkomt dat de banden te heet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kende ik nog niet..dank voor deze waardevolle tip!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Mooie tip...