Voorrang lijnbus is toch alleen binnen de bebouwde kom?

Vandaag zag ik op de Zeeweg bij Bloemendaal een bus wegrijden van een halte. Hij deed zijn knipperlicht uit, en reed meteen de weg op. Het achterop komende verkeer moest vol in de remmen.
Voor zover ik kan nakijken op 't internet, had de bus op dat moment geen voorrang, want het gebeurde buiten de bebouwde kom.
Klopt dit, of moet je altíjd de bus voorrang geven bij een halte?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
4.9K

Het beste antwoord

Je hebt het helemaal goed.

Binnen de bebouwde kom heeft een bus die wegrijdt bij een halte voorrang op het verkeer dat op de weg rijdt.

Buiten de bebouwde kom moet de bus wachten tot er voldoende vrije ruimte is.

Sommige buschauffeurs zijn helaas nogal bot.

Maar misschien heeft hij zich gewoon vergist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt helemaal gelijk hoor.
Buiten de bebouwde kom heeft een bus geen voorrang wanneer deze de bushalte verlaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen de bebouwde kom heeft de bus voorrang, daar buiten niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bus had in dit geval voorrang moeten verlenen; voorrang is echter geen recht om vrij te mogen nemen, maar een plicht om te geven!