Waarom is het zo moeilijk om iemand de weg te wijzen wanneer iemand daar om vraagt?

Iemand stopt langs de weg en vraagt je de weg. Vaak weet je waar het is, maar niet precies hoe iemand er moet komen. Je moet echt even de route in je hoofd nagaan en dat is in de praktijk vaak best lastig. En dan moet je het ook nog uitleggen aan iemand die onbekend is in de buurt.

En vaak denk je achteraf dat je het nog verkeerd uitgelegd hebt ook. Hoe komt dat toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K

Het beste antwoord

Je moet even je tijd nemen. Dat is niet leuk want er staat iemand op een antwoord te wachten. (dat is overigens een cultuurbepaald gegeven er zijn streken waar hiervan geen punt gemaakt wordt) Maar voor ons geeft dat dus druk. Dat denkt een stuk lastiger. Stressss.... Voor het overige denk ik dat de meesten van ons niet genoeg in beelden denken. Kun je dat wel dan maakt die eigenschap het je een stuk gemakkelijker. De rest moet eerst in gedachten iets zoeken dat degene die de vraag stelt ook moet kunnen herkennen. Stoplichten liggen voor de hand. Maar een heleboel dingen die we zien hebben te maken me onze interesses. Dat maakt het dus weer moeilijker om uit te leggen. Laatst wees iemand me langs een manege die ik nooit daarvoor had herkent als manege. Maar dat was haar interesse.
Stress, onvoldoende beeld voorstellingsvermogen, en verschillen in interesse zijn volgens mij de grootste belemmeringen. Naast gewone onzekerheid waar we allemaal wel last van hebben.
Leuke vraag overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede uitleg +1

Andere antwoorden (6)

tja die gene is nu afhankelijk van wat jij gezegt heb.
en zal daarop vertrouwen, dat is dus best een verantwoording. maar ik snap wat je bedoelt. heb jij het nu fout gezegt is het jou schuld dat die gene uitkomt in marrokko ipv spanje bwv.

ach je bent ook maar een mens, en daarom check je het in je hoofd al ios de persoon al lang vertrokken.

xxxxx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd het meeste vindt toch achteraf plaats, dan ga je nog eens goed denken hoe de weg er naartoe ook al weer precies is. Misschien speelt ook mee dat de mensen die het vragen vaak haast hebben en dus snel "geholpen" willen worden.
Omdat we zelf vaak op de automatiche piloot rijden. Je weet waar je af moet slaan en telt dus niet bewust hoeveel zijstraten je passeert bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is vooral het gevolg van het automatismee waarmee je de weg zoekt als je ergens heen moet waar je de weg kent,dan hoef je niet iedere kruising en weg te kennen maar ga je uit van herkenningspunten zoals een tuinkabouter of een dak in een afwijkende kleur of zelfs een gebeurtenis die je op een plek heb beleeft en waar diegene die de weg vraagt geen verbinding mee heeft. Je kunt tenslotte niet zeggen " rechtsaf waar ik dat meisje voor de eertse keer heb ontmoet"dat zegt die persoon nl helemaal niets terwijl je zelf weet waar dat is .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede verklaring. Klopt idd dat je herkenbare punten gaat noemen. Ik doe dat ook vaak, bijvoorbeeld "bij de kerk ga je linksaf". En dan maar hopen dat ze bij de juiste kerk staan ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd, het is allemaal zo vanzelfsprekend voor je als iemand vraagt naar de weg als jij die weg of straat goed kent dat je gewoon begint te twijfelen en raar gaat lopen stamelen... +1!
Als je er bewust over na moet denken wordt het al moeilijker om het te beschrijven. En dan wil je het ook nog eens goed uitleggen zodat die persoon in één keer goed rijdt. Je voelt je een soort van verantwoordelijk.

Ook probeer je in gedachten zo snel mogelijk een simpele en goede route te beschrijven, iets waar je normaliter niet eens over nadenkt en blindelings naartoe rijdt. Juist door het 'krampachtig denken', kom je er vaak korte tijd later achter dat je iets vergeten bent of een ander/beter herkenningspunt had kunnen vermelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, het heeft er dus ook te maken dat je snel een goed antwoord wil "genereren". Terwijl dat niet kan omdat je er even de tijd voor moet nemen.
Omdat je er niet op ingesteld bent. Iemand overvalt je met de vraag!
Daarom sta je ahw even met een mond vol tanden, en raak je in de war.

Want ga maar eens na:
Stel dat je op zo'n wegwijsvraag 5 minuten rustig zou kunnen nadenken, dan zou je toch in de meeste gevallen een perfect antwoord kunnen geven?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, precies. Zeker met routenet.nl dan lukt het zeker ;-)
op tv was er ooit een programma over.
Het schijnt zo te zijn dat vrouwen vooral de weg wijzen door herkenningspunten te noem (bij de hema de hoek om.(bij mij klopt deze uitleg wel :) wanneer er weinig herkennigspunten zijn te vinden, vinden vrouwen het vaak lastig om de weg te wijzen.

mannen hebben deze herkenningspunten niet nodig.
zij zeggen eerder: derde straat links. Dit zou dan weer komen omdat mannen beter wiskundig inzicht hebben.
volgens het programma is dat ook de reden dat mannen beter kaart kunnen lezen dan vrouwen .

uiterraard ben ik het hier helemaal niet mee eens ;)