wat is beter? Verkeer op rotonde heeft voorrang bij verlaten of verlatende verkeer moet voorrang verlenen bij het verlaten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Het beste antwoord

Alle verkeer op de rotonde voorrang verlenen, dus ook de fietsers en voetgangers. Moet dan wel voor alle rotonde's gelden, zodat je weet waar je aan toebent en er geen verwarring kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de toevoeging dathet voor ALLE rotondes zou moeten gelden maakt jouw antwoord het beste.

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat het het beste is om verkeer op de rotonde voorrang te laten hebben. Dan ontstaan de files op de toegangswegen naar de rotonde, en niet op de rotonde zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkeer op de rotonde voorrang, dat geeft de meeste duidelijkheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard moet het verkeer op de rotonde bij het verlaten voorrang hebben, want anders staat het verkeer op de rotonde muurvast en is er totaal geen doorstroming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorrang geven als je er op komt en dus heeft het verkeer op de rotonde voorrang. Dat is duidelijker, het is lastig te zien of iemand op de rotonde verderop afremt dus kun je er niet op anticiperen. je kunt nu eenmaal lastig een rotonde om kijken terwijl je bezig bent met sturen en op de weg letten die nadert omdat daar wel eens verkeer vandaan zou kunnen komen dat je dan dus voorrang moet geven. Dat kun je (meestal) wel op de weg die naar de rotonde toe leidt daarom kun je daarop wel anticiperen. Vroeger was dat wel zo en moest je simpelweg alle verkeer van rechts voorrang verlenen. Ergens in de negentiger jaren is dat veranderd. Toen kwamen er borden die er voor zorgden dat het verkeer op de rotondes voorrang kreeg. Dat werd toen zo georganiseerd omdat het in de meeste europeese landen ook zo was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 5 jaar op Bonaire gewoond, daar zijn een paar rotondes waarbij die regel zo ongeveer geldt: je moet voorrang verlenen op de rotonde.
Er zijn daar heel wat ongelukken gebeurd, domweg omdat het onduidelijk en onhandig is.
De regel dat je op een rotonde altijd voorrang is is eenvoudig en daardoor makkelijk te onthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verkeer op de rotonde, want dat is eindig.
Ik kende een rotonde waar het andersom was en dan kon je op de rotonden een eeuwigheid wachten op die stroom auto´s die van rechts kwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je uitgaat van een rotonde met een fietspad en voetgangerspad er om heen. Als een auto dan de rotonde wilt verlaten, wie mag er dan eerst?

Ik vind dat de auto altijd voorrang moet krijgen, de auto's op de rotonde moeten altijd blijven rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het handigste als het verkeer op de rotonde voorrang heeft. Anders krijg je al snel een rij óp de rotonde omdat auto's die op willen rijden vorrang hebben, en een rij náár de rotonde omdat auto's de rotonde niet op kunnen door de rij wachtende auto's op de rotonde.

Heeft de rotonde meer stroken (bijvoorbeeld een fietsstrook aan de buitenkant, of een rotonde met voorsorteerstroken) dan is het veiligst als het verkeer dat op de rotonde blijft voorrang heeft op verkeer dat van de rotonde af gaat.