Hoe krijgen ze een rotonde zo mooi rond?

Op weg naar mijn werk kom ik vijf rotondes tegen (info is verder niet nuttig). Deze rotondes hebben, zover ik kan inschatten, allemaal een andere straal.

De rotonde-eilanden, om de middens maar even een naam te geven, hebben allemaal een prachtige ronde vorm.

Daar ik al moeite heb om een mooie ronde cirkel te schetsen, en daar mij een hele grote passer onwaarschijnlijk lijkt, vraag ik me oprecht af hoe stratenbouwers deze rotondes zo mooi rond krijgen? En heeft elke rotonde andere stenen als omtrek (vanwege de ronding), of kun je toch dezelfde gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

de stenen hebben hun vorm mee en zijn voorgevormd tot een grote cirkel.
en laatst toen ze er hier een gingen aanleggen hadden de een houtje in het midden geslagen met een touwtje maakte ze het rondje.
dus toch echt het passer idee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt op die omvang niet zoveel uit, als je in de binnenbocht strak zit en de buitenbocht 2 cm meer geeft valt het jou als gebruiker niet op en is je cirkel zo een paar stenen groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist

Andere antwoorden (4)

Meten ze met gps en laser mooi uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van oudsher (wordt ook nog veel gedaan bij tuinaanleg) zet je een stok in de grond met daaraan een draad (ongeacht de lengte) en trekt daarmee een rondje om die stok heen. Dan krijg je een mooie cirkel. Langs de randen kun je nu de stenen gaan leggen. Dit is ook niet anders dan het principe van de passer.
Rotondes worden met allerlei meetapparatuur 'getekend' en vervolgens aangelegd. Stenen worden meestal uitgezocht naar aanleiding van een politieke besluit. Er wordt namelijk eerst een ontwerp gemaakt, of meerdere, en het dagelijks bestuur van gemeente, provincie of het Rijk beslist daar dan over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig zullen ze veel met lazers en meetspiegels werken voor de grote uitzet, maar de stratenmakers zelf zullen altijd zelf met een touwtje rondlopen. Met een stok en een touw kan je veel meer uitzetten dan alleen een cirkel. Met de 3-4-5 methode kan je ook perfect rechte hoek uitzetten. Diagonalen trekken om punten te vinden. Met een beetje vindingrijkheid kan je alles op de grond uittekenen met een stuk touw en een meetlint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de circel niet zo mooi rond is, als je vermoed. Omdat hij erg groot is, zie je kleine inperfecties niet. Zou je hem met laser, lint en weet-ik-wat nameten, dan zou je zien dat 'ie erg gehobbeld is.

Net als de aardbol. Vanaf de maan lijkt een perfecte bol, maar dichterbij zie je heuvels en dalen.