Het weekeinde (ook: weekend) is een aanduiding voor een of twee dagen in de week waarop de meeste mensen vrij hebben. De avond voor deze een of twee dagen wordt ook vaak tot het weekeinde gerekend.

In de meeste landen, vooral die waarin het christendom traditioneel een grote invloed heeft, zijn de zaterdag en de zondag sinds de invoering van de vijfdaagse werkweek weekeinddagen. In bepaalde Islamitische landen zijn de vrijdag en de zaterdag de dagen van het weekeinde. Israël heeft een weekeinde van slechts een dag, de sabbat. In feite is dit vaak anderhalve dag, omdat het weekeinde op vrijdagmiddag aanvangt.

Aangezien de zondag van oudsher als de eerste dag van de week wordt beschouwd, kan men het woord weekeinde indien de zondag er deel van uitmaakt als een vreemde benaming zien. Sinds de invoering van het ISO-dagnummer is de maandag dag nummer één.

In agenda's worden, om ruimte te besparen, de zaterdag en de zondag veelal in een vakje gestopt, aan het einde van de week.

In televisiegidsen begint de week met het weekeinde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het weekend begint al op vrijdag toch? 16:00 of 17:00

Andere antwoorden (5)

week·ein·de het; o -n, -s, week·end [wiekent] het; o -s, -en periode van vrijdagavond tot maandagmorgen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het spaans gebruikt men "final de semana" en in de dertigers was er een surrealistische beweging die het woord ZAZO bezigde (zaterdag- zondag) Het weekend is een tijdsperiode van twee dagen intens niets doen tussen twee tijdsblokken van intens werken in de huidige maatschappij. Zo kun je wel duizend def. geven voor elke beroepscategorie. Voor studenten : een periode van gezond en frekwent eten op regelmatige tijdstippen bij mama.Of een periode van harmonieus samenleven in familieverband.Of een periode van katers en ontgoochelingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
JOCHIE, KEN JIJ NIET FF BUITEN GAAN SPELEN...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Denk niet dat dat het goede antwoord is. Tenzij je moeder dat alleen tegen je zegt op zaterdag en zondag.
Enkele vrije dagen na een tijd werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weekend: te lang om niets te doen en te kort om bij te komen van een drukke werkweek.