Buiten onze schuld om, hebben wij ons vliegtuig gemist. Het nieuwe ticket kostte 860 euro. Hoe kunnen wij dit terugvorderen?

Onze (door reisorganisatie) geboekte binnenlandse vlucht met EgyptAir van Luxor naar Caïro werd afgelast. De volgende vlucht had tweeënhalf uur vertraging. Gevolg: onze internationale vlucht gemist!
EgyptAir, die hier de schuld van is, accepteert geen aansprakelijkheid. De reisverzekering ook niet. De reisorganisatie, die in principe alles goed georganiseerd heeft, zegt ook niets te kunnen doen
We zijn goed verzekerd op reis gegaan, en zijn ook niet schuldig aan het missen van ons vliegtuig, dus wij willen deze onvoorziene extra kosten graag terug. Hoe pakken wij dit aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonde van het geld succes met het terug krijgen :-)

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je een pakketreis had bij een ANVR aangesloten organisatie? Van de ANVR site:
Mijn vlucht wordt geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij. Welke rechten heb ik?
Bij toepassing van de ANVR Reisvoorwaarden (pakketreis via een touroperator) zal de ANVR reisorganisator zo mogelijk een gelijkwaardig alternatief aan bieden. Indien hier kosten aan zijn verbonden wordt aan de hand van artikel 12 lid 3 bepaald wie deze kosten moet betalen.
artikel 12 lid 3:
Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen, is de reisorganisator onverminderd het bepaalde in de artikelen 13, 14 en 15 verplicht de eventuele schade van de reiziger te vergoeden, tenzij de tekortkoming in de nakoming niet aan de reisorganisator is toe te rekenen noch aan de persoon van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, omdat:
a. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst is toe te rekenen aan de reiziger; of
b. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst niet kon worden voorzien of niet kon worden opgeheven en toe te rekenen is aan een derde die niet bij de levering van de in de reis begrepen diensten is betrokken; of
c. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan een gebeurtenis die de reisorganisator of degene van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, met in achtneming van alle mogelijke zorgvuldigheid niet kon voorzien of verhelpen; of
d. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan overmacht als bedoeld in lid 4 van dit artikel.

Oftewel je reisorganisatie moest het probleem oplossen en de extra kosten zijn voor hen. Het probleem is namelijk veroorzaakt door Egyptair en je reisorganisatie had daar een contract mee dat niet werd nagekomen. Als jijzelf te laat was geweest of er was iets gebeurd wat de reisorganisatie of Egyptair niet hadden kunnen voorzien, dan was het een andere situatie geweest.
Dus ik zou bij de reisorganisatie nogmaal erop aan dringen dat volgens de ANVR voorwaarden zijn verantwoordelijk zijn voor de extra kosten en als ze hier niet adequaat op reageren:
Als de klacht niet bevredigend wordt afgehandeld, kan de reiziger zich binnen drie maanden na terugkeer tot de Geschillencommissie Reizen wenden. Adres Geschillencommissie Reizen: postbus 90600, 2509 LP Den Haag (www.geschillencommissie.nl).

Dit alles dus onder de aanname dat je bij een ANVR reisbureau/organisatie hebt geboekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt.
De reisorganisatie is inderdaad aangesloten bij SGR, ANVR en het Calamiteitenfonds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord. Ook goed dat je noemt dat ze bij de reisorganisatie moeten zijn, en niet bij de luchtvaartmaatschappij. Ze hebben immers een overeenkomst met de reisorganisatie. Dat betekent dat de reisorganisatie verantwoordelijk is voor het nakomen van die overeenkomst. Dat zij daarbij een derde partij (de luchtvaartmaatschappij) inschakelen, is niet jouw probleem. De reisorganisatie moet het dus goed afhandelen, en moet zelf maar zien of ze een vergoeding weer kunnen terugvorderen van de luchtvaartmaatschappij.

Andere antwoorden (5)

EgyptAir kan wel zeggen dat ze geen aansprakelijkheid accepteren, maar dan zou ik toch even een jurist inschakelen. Zoek andere mensen met hetzelfde probleem en laat een massaclaim indienen. Dan binden ze waarschijnlijk wel in omdat de kosten voor hen anders astronomisch hoog worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem even contact op met de ANVR. Zij kunnen je precies vertellen wat er aan mogelijkheden zijn om je geld terug te vorderen...

Kijk even op http://www.anvr.travel/contact.php voor vraag en antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, ga eens met je rechtsbijstandverzekeraar praten. Anders zou je eens naar de rechtswinkel moeten gaan en het bij zo iemand neerleggen. Het lijkt mij toch dat er iemand aansprakelijk gesteld kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervelend voor je, wellicht dat je hier wat mee kan. Het is een gratis nummer met informatie over je rechten als (Europese) passagier. Het heeft mij in het verleden wel eens geholpen mijn gelijk te halen.

Het is eigenlijk bedoeld voor reizen binnen europa, maar omdat de regelgeving omtrent luchtvaart redelijk internationaal is zou je er wel eens iets aan kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
denk dat het een lastig verhaal gaat worden. als je de algemene voorwaarden bekijkt die bij de ticket behoren dan staat daar ongetwijfeld dat egypt air geen aansprakelijkheid aanvaard. Als je de ticket rechtstreeks of indirect boekt ga je daar automatisch mee akkoord. Gevolg is dat je machteloos staat. Je kan het proberen door collectief een procedure aan te gaan maar de wetgeving in het land zelf is waarschijnlijk weer anders dus word het een langslepend verhaal. Denk dat je de kosten met grote tegenzin moet accepteren maar dat je officieel geen voet hebt om op te staan. Echter adviseer ik je een aangetekende brief te sturen naar diverse hoofdkantoren met de opmerking dat je dit breed uit gaat meten in de pers indien er geen oplossing komt. Dit kan een luchtvaart maatschappij niet gebruiken momenteel.