Wat is 't mooiste natuurfenomeen waar je zelf geweest bent?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vakantie
4.6K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik neem aan dat je hier geen Beste antwoord gaat kiezen, want alle antwoorden zijn gelijk (er is er niet een die beter is dan de rest).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@irish: ik heb totnutoe bij geen enkele vraag een beste antwoord gekozen. Ik weet ook niet of ik dat wel ga doen in de toekomst. De extra 3 punten boeien me niet zoveel.

Antwoorden (59)

The Cliffs of Moher in het westen van Ierland.
Adembenemend !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Totale zonsverduistering in Noord Frankrijk. In '99 geloof ik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat was in 99, inderdaad....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Was ik ook bij :>
Beetje cliché misschien, maar toch wel de Niagara Falls, Ontario, Canada.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die 上戸彩

Ik heb ooit in de Sahara, midden in de woestijn, zittend op een zandberg 's ochtends om half vijf de zon op zien komen en dat is het mooiste natuurfenomeen dat ik ooit heb gezien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Serengeti in Tanzania en Masai Mara in Kenia. Olifanten, leeuwen, zebra's, luipaarden, etc. in hun natuurlijke omgeving zien was al geweldig, maar de sterrenhemel 's nachts was toch wel een onvergetelijke ervaring.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Cueva de los Verdes op Lanzarote.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jouw foto op goeievraag.nl
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hahaha! Ik ga er ook spontaan van glimjuichen, dat geef ik grif toe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze is inderdaad een mooi 'natuurfenomeen' (iemand waar ik fan van ben), maar ik betwijfel of je bij haar bent geweest :P
Het meest indrukwekkende natuurfenomeen waar de haren in je nek letterlijk rechtovereind van gingen staan? Bolbliksem. Absoluut.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had het al eerder verteld vandaag, maar laatst heb ik een maanillusie gezien, een opkomende maan zo groot als ... tja, moeilijk te zeggen, echt groot. Hij hing hier boven de natuurplas, vlak boven Utrecht te hangen (dat is 20km verderop ofzo), en trillend rood, om een uur of 8 in de avond. Zo mooi kan ons eigen Nederland zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik blijf een simpele bergenformatie erg indrukwekkend vinden. Ook een zware storm vind ik erg mooi.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ah... Je hebt nu ook een avatar van een bergformatie! Had je eerst niet een andere avatar?
Het mooiste natuurfenomeen wat ik gezien heb is toch wel het Söderåsen natuurpark in Skåne, Zweden. Dat is één groot natuurpark met allemaal planten, bomen, dieren, water, bergen etc. We hebben daar een hele dag gelopen zonder ook maar 1 iemand tegengekomen te zijn. In 1 woord: Prachtig!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De verloskamer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
niet om de kamer zelf uiteraard, maar vanwege het natuurfenomeen "geboorte" van een nieuw mensje met alles erop en eraan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
velen met jou.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarom hoop je dat ik het cynisme voel?
Een hoop zijn al genoemd:
- De zonsverduistering in Vouziers
- California Redwoods
- De trip met de Maid of the Mist
- De tocht door Monument Valley
- De storm in Cancun, waar de kokosnoten door de ruiten vlogen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk toch wel de volgende punten: Mt. st. Helens in Washington, VS. Apart om te zien dat er gewoon zo'n gigantisch stuk berg is afgebroken. God's Window in Mpumalanga in Zuid-Afrika.

Het mooiste wat ik in Nederland heb gezien was een weerzinwekkende wolkenformatie (zie onderstaande foto's... Helaas niet de beste foto's; meer zo'n 'had-je-bij-moeten-zijn moment')
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waar staan die foto's?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had ze toegevoegd als 'bijlage', blijkbaar zijn ze dus niet toegevoegd... Alsnog met link dan: http://www.dewijdeaa.nl/gallery/d/18497-2/P1010411.JPG
http://www.dewijdeaa.nl/gallery/d/18482-2/P1010405.JPG
http://www.dewijdeaa.nl/gallery/d/18488-2/P1010407.JPG
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap niet echt waarom ze je een thumbdown hebben gegeven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er geen foto bijstaat? Haha
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het kan!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
deboender, je valt in herhalingen.
Maasdal, Frankrijk: twee kraaien die een buizerd achterna zaten die hun jong had geroofd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Moeilijk te beantwoorden.

Bryce canyon in Utah, varen door de mistregen van de Niagara Falls, een fotosafari in een wildpark in Zuid-Afrika, de zonsondergang op de tafelberg in Kaapstad, het uitzicht vanaf één van de WTC torens in 1996.
Vind het allemaal nog steeds ongelofelijk mooi, maar een nummer 1 kiezen lukt me niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zonsverduistering in 11-8-99 in Straatsburg. (het weer werkte nog net wel mee)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap niet echt waarom ze je een thumbdown hebben gegeven. Persoonlijk heb ik trouwens ook een zonsverduistering gezien en vond ik dat niet overdreven mooi ('t was ook zo weer voorbij), maar ieder zijn eigen voorkeur in dezen is prima.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het kan!
Van een mooie boom kan ik al heel stil worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben de naam ff vergeten, maar in venuzuela* waar de bomen in het water groeien. Echt de mooiste dingen gezien daar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tot nu toe zonsondergang in de zee op Djerba (Tunesie), dat was echt schitterend met prachtige kleuren. Verder moet ik vooral nog veel gaan zien hopelijk :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in indonesie heb ik in vier dagen een vulkaan beklommen. was ontzettend zwaar, maar het uitzicht was zeker de moeite waard! zie link
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bryce Canyon in Utah!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Singing sand dunes, oftewel zingende zandduinen in de woestijn in het Midden-Oosten. Erg indrukwekkend als je dat hoort. Zie de toelichting op wikipedia.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Weissensee in Oostenrijk daar ligt elke winter ijs
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Perhentian eilanden in Maleisie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zeker weten de totale zonsverduistering. ik zag hem meen ik in 2000 aan de franse kust. schitterend licht en prachtig hoe de natuur daarop reageerde. (alle vogels gingen maar slapen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Itatiaia National Park, Rio de Janeiro
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen op 3500 meter in de sneeuw met zicht op de Matterhorn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voelde je je ook eenzaam?
de watervallen van iguazu op de grens van brazilie en argentinie, dat is superindrukwekkend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een vallende ster(en).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zonsverduistering ik was op dat moment in Hongarije daar was hij compleet erg mooi om te zien. Erg apart ook nog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tijdens de kortste nacht 21 juni was ik eens in Skagen, in de top van Jutland, Denemarken. Het land is daar maar een paar kilometer breed... de zon ging om een uur of half 12 onder...(in het westen, natuurlijk)...toen ben ik naar de oostkust gewandeld en zag om ongeveer 3 uur de zon weer op gaan...

Toegevoegd op 22-04-2009 12:04:13
oja en een samenzwering van natuur en muziek: rijdend over een hoefijzervormige bergrug in noord Portugal zweefden twee enorme roofvogels op mijn hoogte boven het dal, ze vlogen als het ware met mij mee, en bewogen precies op de muziek van Madredeus die ik op had staan.... een regisseur had het niet kunnen verbeteren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de zon die opkomt na een goeie wip op het strand van salou
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is de zoetwater voorziening van het pitoreske Peñiscola. Dit is een grote opening in de rots waar het stadje op gebouwd is en zout zee water zoet drinkwater word...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mezelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zonsverduistering.
Ik moet ècht eens gaan reizen.
Eerst de studie afmaken, geld sparen.
en DAN kom ik op jou vraag terug ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Twee dingen waaruit ik geen keuze kan maken.

Ten eerste: de totale zonsverduistering in Noord-Frankrijk, augustus 1999. We stonden op een westhelling. Daardoor zagen we de schaduw van de maan recht op ons afkomen, over een afstand van zo'n tien kilometer.

Stel je voor: een muur van schaduw. Heel vreemd, het ziet er echt uit als een muur, maar het is een muur van schaduw, dus die muur is er niet echt. Toch is hij echt genoeg - je ziet een muur van donkerte die met meer dan 1000 km per uur recht op je afkomt. Een muur die reikt van de linkerhorizon tot de rechterhorizon, en van de aarde tot de hemel - en die komt met een rotsnelheid recht op je af. Terwijl ik dit typ, gaan alle haartjes op mijn armen weer recht overeind staan.

En als die muur je dan bereikt - dan gaat plots het licht uit. Ik had verwacht dat er een geleidelijke overgang zou zijn van normaal zonnig, naar geleidelijk donderder, tot de zon weg zou zijn. Die overgang was er ook wel, tot dat moment dat de muur van schaduw ons trof - dat was echt of het licht werd uitgedraaid.

Daarna was het ongeveer zo donker als bij twee volle manen. Je kijkt dan omhoog. Waar eerst nog het sikkeltje van de zon zichtbaar was, is nu een gat. Een gat in de hemel, van het donkerste zwart dat ik ooit heb gezien, omgeven door een prachtige kroon, of stralenkrans. Wonderschoon.

Daarna kijk je naar de wereld rondom. Net achter de horizon was de verduistering niet totaal. Daar scheen de zon dus nog op de aarde, al was het maar als een sikkel. Voor ons, in de totaliteit, was dat zichtbaar door het oranje licht dat van net achter de horizon zichtbaar was. Het was net of de hele aarde rondom ons in brand stond.

En al die wonderbaarlijke ervaringen treden binnen enkele seconden op. Fantastisch. Sindsdien begrijp ik waarom er totaliteitsjagers zijn, die elke totale zonsverduistering willen zien, en daartoe de hele aarde bereizen.

Ten tweede: de Victoriawatervallen in de Zambesi, aan de Zimbabwaanse grens. Zoals Livingstone schreef toen hij op zijn ontdekkingsreizen deze watervallen als eerste blanke zag: "scenes so beautiful, must have been looked upon by angels in their flight".

Mosi oa tunya, ofwel de rook de dondert. De rook is de opspattende nevel, de donder is het geraas waarmee de watermassa's zich in de smalle kloof storten.

En, heel mooi: we hebben fietsen gehuurd om vanaf de Zimbabwaanse kant naar het bovenstroomse deel van de Zambesi te gaan. Daar, honderd meter voor de watervallen, zijn we in een poeltje gaan zwemmen.

Ik heb toen geprobeerd hoe dicht ik al "zwemmend" bij de waterval kon komen. Wat bleek: ik kon tot aan de rand komen!

Daar lag ik, plat op mijn buik, met mijn schouders over de rand. Links van mij stroomde een beetje water, rechts, op luttele meters afstand, stortte de hoofdstroom zich met donderend geraas de diepte in. En daar lag ik ontspannen naar te kijken, terwijl mijn armen naar beneden bungelden...

Zo dicht bij zoveel natuurgeweld -- wauw!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Was er geen kans dat de hoofdstroom je per ongeluk beet zou pakken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik "zwom" in heel ondiep water. Ik heb als voorwaarde gesteld dat ik continu zo'n goed contact met de bodem moest hebben, dat ik met drie steunpunten (uit handen en knieën) heel stevig lag. Echt zwemmen kun je dat dus niet noemen. Tussen mijn ministroompje en de hoofdstroom was een wal van stenen waarop nauwelijks water stond. Achteraf heb ik me pas gerealiseerd dat het gevaar bestond, dat er van bovenstrooms plotseling veel water zou kunnen komen. In de Zambezi is dat echter erg onwaarschijnlijk.
7 spelende reuzeotters in een meertje in de amazone jungle bij puerto maldonado in peru
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De bliksem die inslaat in een meer in Hongarije
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gorges du Verdon, Zuid Frankrijk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
timmy;een hond die speelde
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
?
Als je er voor open staat is alle natuur mooi maar als ik toch iets expliciet moet noemen: De Angel falls in Venezuela, de Amazone, het noorderlicht , de zee in Indonesie bij de vele eilandjes van de Komodo groep enz,enz
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de volkaan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welke?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de zegt ie toch
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waar staat ie dan?
Bryce Canyon.. vond ik ook een van de mooiste plekjes op aarde. Nog mooier als de Grand Canyon.

Verder als fenomeen.. ik vind regenbogen altijd schitterend !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Grand Canyon!!! Aboluut een topper
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Noorwegen:
- 18 potvissen gespot op walvis-safari bij de Lofoten, en een groep grienden (pilot whales) zwom een eindje op met de boot.
- Een zeearend die relaxt op 50 meter schuin voorlangs de auto vliegt, nabij de Noordkaap.
- Duizenden papegaaienduikers en een groepje nieuwsgierige zeehonden, op een bird-safari nabij de Noordkaap.
- De zon die doorbreekt na een regenachtige dag: de hele camping kwam naar buiten om te genieten van de warmte. Om kwart voor één, 's nachts.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wrangell St. Elias gebergte in Alaska vond ik heel erg mooi.
Woestijngebied Sossusvlei in Namibië, surrealistisch mooi.
Milford Sound gebied in Nieuw Zeeland, blijft een warme plak in mijn gedachten.
Bwindi Impenetrable Forest in Uganda, onvergetelijk (in meerdere opzichten).

Maar als ik dan weer thuis over de Sallandse Heuvelrug struin, dan denk ik dat ik het in Nederland ook nog niet zo slecht getroffen heb qua natuurschoon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind zelf dat het ook een natuurfenomeen is, dus bijdeze:
vakantie Corfu in periode april/mei hebben je tegen de schemering van de late namiddag een prachtige voorstelling van dansende vuurvliegjes. Echte grote wolken vele langzaam knipperde lampies! Geweldig mystieus, super mooi om te zien!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pointe du Raz. Het verste puntje van Frankrijk dat de Atlantische Oceaan in steekt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heel voor de hand

zonsondergang

maar dan wel in de sahara...
van VET heet naar IJSkoud in 1 minuut
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een zeereis naar IJsland:

Eerst anderhalve dag ploeteren door een orkaan, golven hoger dan een gebouw van 4 verdiepeingen die over het schip heenslaan. In de ochtend na de storm in bijna windstilte een IJslandse baai invaren... waar wel 20 orca´s voor de storm aan het schuilen waren en onophoudelijk van blijdschap boven water "springen",

Kippenvel, slikken, stilte...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De overgangen van besneeuwde alpen met gletscher naar bos en strand en van oerwoud binnen een paar kilometer op een kale vulkaanvlakte in New Zeeland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooiste plek: San Blas (heet nu Kuna Yala).
Maar ik heb nog heel wat te ontdekken, dus raag het over 40 jaar nog eens!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een bliksem schigt (als dit fout is heb ik geen idee hoe wel)
die in het zand van een strand was ingeslagen en glas was geworden, een glazen bliksemschi..t. hij staat in het natuuralis in leiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk 'bliksemschicht'.
Op de aardbol, alles wat met de natuur te maken heeft is prachtig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Monument Valley. Het lijkt net alsof je op een andere wereld bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het Zweedse plaatsje Rattvik ligt 's werelds langste steiger, die volledig uit hout bestaat. De steiger is 628meter lang. Werkelijk een apart gevoel om dat in het echt te zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zonsondergang toen we met de boot terug kwamen
uit Zweden. De rust, de kleuren, de fjorden. het was zo mooi dat je er stil van werd........