Wat is de beste manier om een haai aanval te overleven?

Naar aanleiding van de 'haaienplaag' bij Sydney vroeg ik me af wat de beste manier zou zijn om zo'n aanval te overleven. Is proberen de haai van je af te slaan de beste optie? Zo weinig mogelijk bewegen? ... ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vakantie
3.1K

Het beste antwoord

Als je inderdaad wordt gegrepen door een haai, ga dan keihard terug in de aanval. Probeer de haai te raken op zijn gevoelige plekken. Concreet zijn dit:

- de kieuwen
- de ogen
- de neus

Als je genoeg tegenstribbelt laat de haai je over het algemeen snel weer los, en houd je er hopelijk niet veel meer aan over dan een paar littekens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

goed antwoord James. Vooral de neus is een gevoelige plek als je een haai op de neus slaat zwemt hij weg. Ook handig om te weten is dat haaien overgevoelig zijn voor elektriciteit. Als je dus iets hebt waardoor je hem ook maar een zeer kleine shock kan geven werkt dit het beste. Er zijn haaien afweer apparaten in ontwikkeling die op dit principe werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuke tip! :) Maar hoe vaak heb je een accu/batterij/stungun bij je als je aan het zwemmen of surfen bent? ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk niet vaak maar je zou het dus wel moeten doen :-P
Wat ik op het antwoord van James wil toevoegen is wel de waarschuwing dat de tanden van een haai naar binnen gekeerd staan, en dus als een soort van weerhaken werken. Daarbij zijn ze vlijmscherp, dus hoe meer je beweegt, hoe dieper zijn tanden in je vlees zullen snijden. Wel zijn de neus, kiewen en ogen het gevoeligst, en als je een aanval zou overleven is nooit zonder kleerscheuren...