Waar / hoe is de prijs van een ferryovertocht naar bv Noorwegen op gebaseerd of opgebouwd?

Als je een overtocht naar Noorwegen boekt rond deze tijd dan is deze vaak vele malen goedkoper dan als je dit doet in het voorjaar.
Zo kan ik me herinneren dat ik twee jaar geleden in november de route Kiel-Oslo boekte voor de zomer en moest toen € 550,= betalen en afgelopen jaar heb ik dezelfde route in het voorjaar geboekt voor de afgelopen zomer maar toen was ik (met de zelfde samenstelling) € 929,= kwijt.

Hoe steekt dit systeem in elkaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (2)

In dit specifieke geval: de ferry moet toch varen, alle kosten van dien (personeel, onderhoud, slijtage). Veel kosten zijn onafhankelijk van hoeveel mensen er mee varen.
Een groot deel van dezelfde kosten moet nu over minder mensen verdeeld worden.

Verder heb je nog allerlei marktmechanismen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vraag_en_aanbod
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het zo bekijkt dan klopt het, maar het is niet goed.
Op het moment dat ik nu boek is de ferry nagenoeg leeg en is het goedkoop.
Op het moment dat ik later boek is de ferry nagenoeg vol en is het duurder.
Dus het lijkt mij dat ze de vaste kosten er dan al uit hebben. Verklaring die ik heb gekregen van een agent is dat hoe voller de ferry (minder beschikbaarheid) hoe hoger de prijs. Dus jou theorie gaat niet op.
Er is een basis-prijs om het te laten varen, en dan is er nog de commerciële prijs er boven op. Die prijs hangt af van vraag-en-aanbod. Botenreizen en vliegreizen zijn daarom in het laag-seizoen goedkoper. Het levert meer winst op om een volle boot te laten varen met 50/60% winstmarge, dan een halfvolle met 80%.
Ze hopen door de lagere prijzen mensen te verleiden om buiten het hoogseizoen te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook dit is niet juist. Je boekt immers voor het hoogseizoen. Het klopt dat het een vraag en aanbod spel is maar als je nu een tocht boekt voor juli 2010 of je boekt deze voor juli 2010 pas in april/mei dan zie je dat de prijs in april/mei hoger is dan als je nu boekt.
Natuurlijk proberen ze het aanbod te spreiden maar dit maakt voor de prijzen niets uit. Want als je nu voor april boekt of je boekt pas in ferbruari voor de maand april dan zie je het zelfde verschijnsel. De prijzen zullen ook dan hoger liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroegboekkorting krijg je omdat ze dan verzekerd zijn van inkomsten. Ze zijn verzekerd van geld, en daarvoor geven ze jou een 'beloning'.