Wat is een fijnere stad, Dresden of Leipzig?

Ik wil een paar dagen naar een van beide steden. Welke raden jullie aan en om welke reden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
12.5K

Het beste antwoord

De binnenstad van Leipzig is na de val van de muur bijna 100% gerenoveerd en opgeknapt met veel winkels en leuke binnenhofjes met een berg restaurants en verschillende cafe's. In het grootste kopstation vind je nog eens > 100 winkels. Voor 2 Euro ofzo kan je tegenwoordig de MDR-toren op en heb je een mooi uitzicht over de stad.
De dierentuin is redelijk centraal en door de hele stad loopt een groen park. Cultuur is er genoeg (varierend van Bach, concertgebouw, Nicolaikerk, Tomaner (beroemd jongenskoor).

Dresden is eindelijk ook voor een groot deel opgeknapt (een aantal jaar geleden stroomde de Elbe over en beschadigde veel historische gebouwen). De opera, het paleis en natuurlijk de juist gerestaureerde vrouwenkerk is een must (deze lag 60 jaar lang in puin en de restauratie kostte echt miljoenenen). Overal worden rondritten door de stad met paard en wagen of riksja aangeboden. Met mooi weer zijn er legio terrasjes.

Ik zou beide zeer levendige steden doen en als je nog tijd genoeg hebt, de Sächsische Schweiz bekijken (als contrast programma).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik ben 1 keer in Dresden geweest, en ik vond het een zeer deprimerende, sombere stad. Veel donkere gebouwen.
Leipzig ken ik niet, maar Dresden zou ik je in ieder geval niet aanraden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je er zeker al een tijdje niet meer geweest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeen jaartje of 4 geleden, denk ik? Is er veel veranderd sindsdien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 2002 is de boel ondergelopen en de restauratie zal wel een paar jaar hebben geduurd. Ieder geval is de 'Frauenkirche' sinds eind 2005 weer geopend en inmiddels is de hele bouwplaats rondom ook opgeruimd.
Als ik je een tip mag geven: Waarom zou je voor één van beiden kiezen als je ze ook allebei kunt doen.
De beide steden liggen op 114 kilometer afstand van elkaar, dus zou je in beiden één of meerdere dagen kunnen doorbrengen.

Wat een mooiere stad is kan ik je niet vertellen, het hangt er helemaal van af wat je zoekt in een stad, wat je wil doen. Wat ik mooi vind, kun jij wel eens helemaal niets vinden.
Ik zou gewoon eens googelen op beide steden om meer informatie te krijgen, of makkelijker: google op images, bekijk de gevonden foto's uit de verschillende steden en kijk welke foto's je het meest aanspreken.

Alvast heel veel plezier gewenst in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leipzig is ook een heel oude stad. Wat deze stad heeft boven Dresden is de geschiedenis van Bach. Er worden veel concerten gegeven.
Als je hier van houdt...

Toegevoegd na 6 uur:
Bovendien Dresden is platgebombardeerd in de 2e wereldoorlog. Het is in stijl opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dresden is een mooiere stad dan Leipzig. Het klopt dat de stad in de Tweede Wereldoorlog is platgebombardeerd, maar de stad is wel in oude stijl herbouwd. Er zijn dan ook veel culturele bezienswaardigheden.

Leipzig is echt meer opgebouwd als een communistische stad met bijbehorende architectuur.

Nee, ik zou echt voor Dresden gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dresden in interessant als je van geschiedenis houdt...