Waarom is de landcode van Canada CDN?

CND zou toch veel logischer zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
5.5K

Het beste antwoord

CDN staat niet voor 'Canada' maar voor
'Canadian Dominion'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je was me voor :-p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, dat is een duidelijk antwoord en snel! Dank je!

Andere antwoorden (2)

verkortingen van namen zijn vaak; de eerste en laatste letter en daar tussenin de eerste letter van de laatste lettergreep . dus Balkenende =BDE Rouvoet=RVT en Bos =BOS omdat het maar uit 3 letters bestaat . In het bedrijf waar ik werkte was dit een gebruikte manier van verkorten en mogelijkerwijs is CDN een verkorting van de engelse naam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen van genoemde varianten is de landcode van Canada. De ISO code is CA. En dat is de enige juiste.

Het systeem werkt als volgt, dat de landcode de eerste twee letters van de munteenheid is, m.u.v. de Europese landen afzonderlijk; Het landnummer op de auto is meestal de eerste letter. Als dit systeem een conflict oplevert dan wordt een extra letter toegevoegd.

USD => US
CAD => CA
NLG => NL => NL( conflict met Noorwegen)
NOK => NO => N
DEM => DE => D
FRF => FR => F
ITL => IT => I

Er zijn uitzonderingen en er zijn landen die de ISO code niet precies gebruiken, maar een variant ervan. Zo gebuiken de Amerikanen zelf altijd USA of zelfs US of A als landafkorting, maar niet in het officiele data en geldverkeer.

Bron: The CIA world factbook 2009