Scandinavië is een begrip waarmee een gebied in het noorden van Europa wordt aangeduid. De term Scandinavië wordt op drie verschillende manieren gedefinieerd:

1. Puur geografisch gezien is Scandinavië het gebied dat gelijk staat met het Scandinavisch schiereiland, wat voor het grootste deel bestaat uit het Scandinavisch Hoogland. Dit betreft de landen Noorwegen en Zweden
2. Politiek gezien bestaat Scandinavië uit Denemarken, Noorwegen en Zweden. Dit is de definitie die in Scandinavië zelf wordt gehanteerd en men kan aan de hand van deze definitie stellen dat Scandinavië een deel van "Norden" is (zie derde definitie).
3. Historisch en cultureel gezien bestaat Scandinavië uit de lidstaten van de Noordse Raad: Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden. In het Deens, Noors en Zweeds wordt dit aangeduid als "Norden" en in het Fins als "Pohjoismaat".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik kan natuurlijk niet tegen wiki op, maar persoonlijk stem ik op Denemarken en Finland, omdat het tot eenzelfde taalgebied behoort en Finland is eigenlijk een recentelijk afgescheiden deel van Zweden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ze dat in Finland niet horen. Nou ja...het is eigenlijk een afgescheiden deel van Rusland ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie hebben allebei gelijk, eerst was Finland onderdeel van het Zweedse rijk (1249-1809), daarna Rusland (1809-1917). http://en.wikipedia.org/wiki/Finland