Wat is nou echt de alleroudste stad van NL?

Sommige vertellen mij dat dat Delft is, weer een ander zegt Nijmegen....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
1.6K

Het beste antwoord

Nijmegen kreeg als eerste marktrechten. Deventer was de eerste stad met stadsrechten (in het jaar 952). Zie bron.

Toegevoegd na 59 seconden:
Een lijstje van de eerste toegekende stadsrechten van Deventer tot Nijmegen (in chronologische volgorde):
952 Deventer
11e eeuw Groningen
1058-1068 Stavoren
1122 Utrecht
1127 Aardenburg
Na 1150 voor 1329 Wessem
1180 Hulst
1183 Biervliet
1184 ‘s-Hertogenbosch
1190 Zutphen
13e eeuw Tiel
1200 Breda [7]
1204 Maastricht
1213 Axel
1213 Geertruidenberg
1217 Middelburg
1220 Dordrecht
1223 Westkapelle
1223 Domburg
1225 Hindeloopen
1230 Nijmegen

Delft wordt pas een stad in 1246.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nijmegen (selfproclaimed)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oudste_stad_van_Nederland
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oudste stad van Nederland is een status die door verschillende steden wordt opgeëist. Zowel Voorburg, Nijmegen als Maastricht kunnen vanuit de Romeinse oudheid aanspraak maken op deze status. De titel "oudste stad van Nederland" hangt af van welke definitie men toepast. Bij de bepaling wordt meestal vereist dat de plaats ononderbroken bewoond geweest is. Ook wordt meestal gekeken naar stedelijk karakter waarbij Romeinse stadsrechten vaak als belangrijk argument wordt aangevoerd.

Met behulp van de uitslag van wetenschappelijk onderzoek naar dit vraagstuk heeft Nijmegen zich in 2005 tot oudste stad van Nederland uitgeroepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet welke stad de oudste is, maar ik weet één ding heel zeker, dat die stad er al was voordat Nederland bestond... Dus de vraag is in die zin misleidend en derhalve niet exact te beantwoorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
scherp...+1 maar de vraag wat is de oudste stad liggend in nederland is wel degenlijk te beatwoorden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het meer spijkers op laag water zoeken dan scherp.
volgens een andere bron zou het toch nijmegen zijn.

http://archeonet.nl/index.php?itemid=5653

Er zijn daar ook veel opgravingen geweest, en men vindt nog steeds aanwijzingen.
Wat ik als bron van wikipedia vind, dit is door "gewone" mensen ingevoerd. Niet wetenschappelijk erkend. Dus wikepedia kun je beter als richtlijn aanhouden en niet als vaststaand gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nijmegen heeft er veel ruchtbaarheid aan gegeven en veel strijd om geleverd om bekend te staan als oudste stad. Momenteel zal ook het grootste gedeelte van de bevolking Nijmegen noemen.
Echter er is nog steeds "onenigheid" met Maastricht en dan gaat het om het volgende:
Nijmegen had al ruim voor de Romeinse tijd prehistorische nederzettingen. Ze hebben ook Romeinse stadsrechten gehad, rond het jaar 100. Daarna is Nijmegen echter vervolgens een aantal eeuwen niet bewoond geweest. Maastricht is sinds de Romeinse tijd steeds bewoond geweest, en heeft constant activiteit gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al een paar keer gezegd, maar het is echt Nijmegen.
Er hebben ook spandoeken gehangen met de ''oudste stad van Nederland''. Lijkt me dat je die er niet zomaar neer mag hangen als het niet waar zou zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Enne....de oudste straat in Nijmegen is de Hezelstraat.
Gelegen in het stadscentrum.
Is misschien ook leuk om te weten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maastricht behoort naast Nijmegen tot de steden die zich de oudste stad van Nederland noemen. Al meer dan 500 jaar voor het begin van de huidige jaartelling was er een Keltische nederzetting bij een doorwaadbare plaats in de Maas[6]. Een feit dat onder meer bevestigd werd door de voor Nederland unieke vondst in 2008 van een Keltische muntschat.[7] De schat is afkomstig uit de eerste eeuw voor Christus. Aan het begin van onze jaartelling breidde het Romeinse Rijk zich vanuit het zuiden uit tot de lijn Nijmegen, Utrecht, Katwijk. Maastricht heeft enige eeuwen onder invloed gestaan van de Romeinen totdat het Romeinse Rijk instortte.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dorrestad was misschien niet de eerste die stadsrechten kreeg in de Nederlanden, maar wel de eerste belangrijke stad in Nederland. Heet thans Dordrecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het begrip "oudste stad" niet goed gedefinieerd is, bestaat die stad dus ook niet. Daarom worden er ook zo veel verschillend antwoorden gegeven en claimen een aantal steden de oudste te zijn. Emmeloord (1992) is in ieder geval de jongste. (of zijn er nog jongere?)
Bronnen: