Hoe kan het dat over het algemeen meestal mannen in de auto achter het stuur zitten met een caravan erachter?

Als we op vakantie gaan met de caravan, (meestal naar Italie) valt het me op dat meestal de man rijdt, terwijl misschien de vrouw ook net zo goed kan rijden....

Toegevoegd na 10 uur:
Al heel wat antwoorden...is dit nou een goede vraag of niet???;-)

14 jaar geleden
in: Vakantie
4.3K

Het beste antwoord

Hier is maar één reden voor: Vrouwen willen doorgaans geen grote afstanden aaneengesloten rijden...

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het met de caravan in een x-aantal gevallen wel eens lastig kan zijn met de caravan achter de auto, waar het om spoorvorming gaat. Zolang je maar op de rechter rijbaan blijft zal er weinig gebeuren. Maar de mens is nu eenmaal geneigt om harder te rijden dan dat men daadwerkelijk mag. En in tegenstelling tot de Nederlandse wegen, die in een redelijk tempo worden voorzien van dubbellaags ZOAB. Zijn er helaas een aantal Europese landen waar de spoorvorming op de snelwegen meer weg heeft van een drempel over de lengte van de snelweg. Dan wat het woord spoorvorming suggereerd. De ANWB waarschuwd overigens ook niet voor niets dat bestuurders van de auto-caravan combinatie hier rekening mee moeten houden...

Uit zeer recente ervaring kan ik overigens beamen dat bij zware regenval de spoorvorming op sommige Nederlandse wegen bij een zwaar beladen voertuig soms meer weg heeft van waterskiën. Dan van gecontroleerd autorijden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Een vrouw zal dat zeker net zo goed kunnen, en ik zie het ook wel eens. Maar inderdaad het zijn meer mannen. Waarom? ik denk dat de man zelf het gevoel heeft dat hij dat beter kan en daarom moeite heeft om de controle over te geven. Ook voelt hij zich mischien een beetje lullig naar andere mannen toe als ze zouden zien dat zijn vrouw door de tunnels van Italie heen moet rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de man vindt dat hij dat beter kan.
In 98,68% van de gevallen is dat ook zo.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat onderzoek is zeker verricht door mannen?! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe niet zo flauw zeg!
Om dezelfde reden dat als een man en een vrouw samen in een auto zitten, in 90% van de gevallen de man rijdt.
Mannen denken dat ze het beter kunnen en voelen zich "ontmand" als ze bijrijder moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In deze tijd van emancipatie zijn er toch nog echt mannen-dingen en vrouwen-dingen. Auto met caravan rijden is nog echt zo'n mannenactiviteit. Neigt het naar iets technisch dan is het toch nog voor het merendeel de man die het voor zijn rekening neemt. Met een caravan rijden is niet iets alledaags. De man vindt het leuk om ermee te rijden, de vrouw is pas gelukkig als de caravan op zijn plek op de camping staat.
Zo zijn de rollen nog steeds verdeeld. Maar voordat iemand zegt dat ik generaliseer: er zijn absoluut uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En of die er zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
respect!
Het kan natuurlijk ook zijn dat er veel vrouwen zijn die zelf voor geen goud met zo'n groot gevaarte achter de auto aan willen rijden. Ik in ieder geval niet :-/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een man vind dat stoer, maar weet zeker dat een vrouw het net zo goed kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel aantal jaren geleden was het normaal dat je bij je B-rijbewijs (voor de auto dus) ook gelijk je E-rijbewijs kreeg. Dit is op een gegeven moment afgeschaft (ik geloof begin jaren 90). Vanaf dat moment moest je dus een extra examen doen voor rijbewijs E-achter-B. Dit is nodig om een caravan te mogen trekken.

Omdat het in de jaren 50-60-70-80 vaker voorkwam dat een man een rijbewijs haalde dan dat een vrouw dat deed hebben dus relatief veel (oudere) mannen een rijbewijs B-E. Vandaar dat er meer mannen rondrijden met een caravan dan vrouwen. Die hebben vaak later een rijbewijs gehaald, en dus niet het E-rijbewijs erbij ingeschreven gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannen houden nou eenmaal van ehm... Een verlengstuk?

Mwhahah. Nee, ik denk dat hierboven al het één en ander aan goede antwoorden is gegeven. Daar wil ik nog aan toevoegen dat ik het als vrouw leuk vind als m'n vriendje zich stoer voelt. Eén van de redenen waarom ik me ook nog steeds niet geroepen heb gevoeld om zélf m'n motorrijbewijs te halen. Het is heerlijk achterop, tegen die stoere mannenrug aan. Maar nu dwaal ik af. Wat ik zeggen wil: ik vind zelf een caravan erg onstoer... Dus dan kun je als man maar beter achter het stuur zitten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat vrouwen vaak een hekel aan lange afstanden hebben en mannen dat wel leuk vinden.

Mijn vrouw draait haar hand er niet voor om.
Maar haat lange afstanden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Machogedrag. En val nou niet allemaal over me heen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, waarom niet ? Hij vind het geen punt, en ik zit toch liever op de passagiersstoel te handwerken dan de hele rit met dat stuur in mijn hand op de weg te turen. Hij zou zich op de passagiersstoel weer de pleuris vervelen, want handwerken, lezen en puzzelen zijn nu eenmaal niet echt hobbies van hem. Dus hebben we geen enkele reden, geemancipeerd of niet, om de rollen om te wisselen. Ook al kan ik net zo goed rijden en rijd ik rustig zelf met de aanhanger als hij er niet is. Maar op vakantie vind ik de rollen wel prettig verdeeld zo. Net zoals hij de haringen inslaat en ik de keuken inricht : niks sexistisch ofzo, gewoon praktisch, en we doen allebei wat we leuker vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze het hun vrouw niet toevertrouwen,
en dat is heel onterecht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mannen vaak commentaar geven op het rijgedrag van de vrouw..hen vaak toch nog probeert aan te sturen en ze hun rijstijl op te leggen..dat is al vervelend zonder caravan maar met caravan word je daar helemaal peuneveu van.. Dus kiezen vrouwen voor de wijste weg en laten die man lekker zijn ding doen.. Ik zelf rijd wel al jaren kilometers lang met caravan, in de bergen of over de parijse pheriperique. maakt me allemaal niets uit..maar er is 1 afspraak tussen mij en mijn partner: als ik rijd zwijgt hij! Hij gaat meestal dus een tukkie doen..En als meer mannen dat deden, reden meer vrouwen caravan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terecht, als ik mijn vriendin laat rijden sta ik doodsangsten uit!
Niet dat ik perfect rijden kan.

Mannen vinden het denk ik ook wel leuker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hormonen geven de man dit verantwoordelijke gevoel. Hierdoor speelt een man graag de baas en wil hij dit doen voor zijn gezin. Hij is de leider van de groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat vrouwen beter zijn in het bezig houden van de jengelende kinderen achterin!