fietstocht door Nederland wat neem je mee?

Hi ik wil graag een bescheiden fietstocht doen door Nederland wat moet ik dan absoluut niet vergeten?

Toegevoegd na 22 minuten:
En hoeveel km per dag is een beetje normaal om te fietsen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
1.4K

Het beste antwoord

Zolang je je nog afvraagt hoeveel km je per dag kan/wil fietsen, zou ik geen 60 of 70 km per dag proberen te halen. Je geeft namelijk aan een 'bescheiden' fietstocht te willen maken.

Ooit logeerde ik bij een vriendin in Emmeloord. We fietsten op een van de dagen naar Giethoorn om daar te gaan kanoën. Daarna fietsten we weer terug. Het fietsen kwam globaal neer op 2x 30 km. Nou, mijn darmen hebben dat geweten... Ik die in die tijd rond de 5 km per dag fietste was niet gewend aan 60 km flinke beweging. Bij thuiskomst heb ongeveer een half uur op hun wc doorgebracht zonder eraf te kunnen komen omdat al die beweging diarree opleverden. Dagelijks at/eet ik een flink aantal volkoren boterhammen, en groente, dus waren mijn darmen echt wel iets gewend. Maar van de een op de andere dag ineens 60 km, daarvan sloegen ze op tilt. Want dat zal niet gelegen hebben aan de route die we gekanood hebben. Al was een fluisterboot vast wel rustiger geweest.
Nee, zolang je weinig ervaring blijkt te hebben, zou ik zeggen: hou het vooral leuk.
En hou het ook flexibel voor jezelf. Kies iets van 20 of 30 km. Blijk je dat een 'eitje' te vinden, dan kan je altijd nog verder.

En als je langer dan 1 dag gaat, en dus ook 's avonds ergens bent, zorg dan voor goede verlichting. Van die extra dingetjes, gewoon bij de Hema of Blokker hebben ze die ook al. Hoef je geen dure fietsenmaker voor te zoeken. En die losse dingetjes zijn óók aan te raden als je denkt dat je verlichting goed werkt, want als het regent, dan werkt vaste verlichting soms toch echt niet goed.
Denk niet 'ik blijf binnen als het donker is' want je kan toch wel eens ergens heen moeten.

Een goed (extra) slot is overigens ook wel zinvol. Neem een cijferslot, want daarvan kan je het sleuteltje niet verliezen.

Ik heb er geen ervaring mee, dus hoe ze werken weet ik niet, maar als je Google erop naslaat bij 'mobiele fietsenmaker' dan kom je bij bedrijven die zo te zien lijken te werken als een wegenwacht maar dan voor fietsers. Een telefoonnummer van zo'n soort bedrijf kan ook handig zijn. Als je het niet nodig blijkt te hebben, neemt het toch ook geen ruimte in.

Je zal vast niet hoeven sleutelen, maar als je verwacht je zadel te moeten gaan verstellen, vanalles op een fiets heeft "tang 13" dus behalve plakspullen én pompje hoef je geen gereedschap mee te nemen, maar sleutel/tang 13 kan handig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een bidon, een kaart, een kit om je banden te repareren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een regenpak...

Toegevoegd na 53 minuten:
v.w.b. die km's, ik denk dat het afhangt van je conditie. Bij een redelijke conditie is een afstand tussen 60 en 80 km per dag echt niet overdreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral niet vergeten:

Spullen om je band te plakken.
Drinken + Eten
Fietsenpomp.
Geld [Kan je lekker ergens wat gaan drinken ofzo]
EHBO-Doos. [Voor het geval]
Goed gedrag.
50 km ongeveer.

Toegevoegd na 54 seconden:
Sorry.

De afstand bepaal je tijdens de tocht pas, als je geen zin meer hebt ga je gewoon naar huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kurkentrekker. Van de dingen die ik op tochten vergeten ben, heb ik die altijd het vervelendst gevonden. Dan heb je de hele dag inspanning geleverd, aan het eind van de dag nog net op tijd een supermarkt in gerend, je bent klaar om te genieten van een welverdiend glaasje wijn in je tent, en... dan moet je gaan MacGyveren om de fles open te krijgen.

Het is makkelijk om te denken aan de dingen die je nodig hebt voor de prestatie (in dit geval een fiets en een kaart) en in noodgevallen (bandenplaksetje en EHBO-kit), maar ook heel gemakkelijk om de benodigdheden voor de broodnodige ontspanning te vergeten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh, persoonlijk zou ik gaan voor een kilometer of 60 per dag. Dat is niet te kinderachtig, terwijl het ook niet zo ver is dat je geen tijd hebt om af en toe eens af te stappen om een koekje te kopen bij die ene kraam of een glaasje cola te drinken op dat terras met het geweldige uitzicht.

Maar een belangrijker tip dan de 'normale' afstand is: plan flexibel. Als je na 20 kilometer door een leuk stadje komt waar een fantastisch straatfestival aan de gang is, wil je informatie hebben over overnachtingsmogelijkheden in de buurt, zodat je de optie hebt om gewoon af te stappen en je te mengen in het feestgedruis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een zeemleer in je broek en verder je creditcard
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een fiets GPS, bijv. GPSmap60Cx. Hiermee wordt fietsen helemaal geweldig.

De af te leggen afstand is ook afhankelijk van het type fiets. Een racefiets of een toerfiets, hoeveel versnellingen e.d. Een kilometertje of 70 is met een toerfiets met een ruim aantal versnellingen gemakkelijk te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zonnebril en een goede compas..