waarom gaan mensen zo graag steeds verder van huis op vakantie?

het kan zo lijkt het niet ver genoeg zijn...
thailand, Peru, Mexico.... why?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Straks is het "in" om naar je buurstad te gaan op vakantie, maar dan via Hong Kong. lol

Het beste antwoord

Omdat we alle problemen en milieuschade ten spijt nog steeds gevoelig zijn en blijven voor het meer / verder / harder / hoger / sneller / duurder / langer etc. Vreemde kustne blijven blijkbaar lokken, en aangezien tegenwoordig iedereen voor een drol en drie knikkers met zijn gad op het Thaise strand kan liggen in plaats van het Spaanse of Nederlandse, zal men het ook niet laten.

In de jaren vijftig was bijvoorbeeld de Spaanse kust nog echt en hele sjieke, dure vakantiebestemming, alleen weggelegd voor de Happy Few. Wie nu in de zomer over e Costa Brava strompelt, ziet daar van alles, behalve stijl en klasse.

Ik dnekdat de meer exotische vakantieoorden in een rap tempo ook die kant op gaan. Thailand is al een tamelijk bourgoisvakantiebestemming geworden, evenals Egypte en Tunesie. Ze zijn een beetje het Tirol van de jaren 0 aan het worden. (Jammer, want Tirol is een prachtige bestemming, met helaas het verkeerde imago).

Mensen die met een bepaalde bevolkingsgroep NIET geassocieerd willen worden, zullen het dus steeds gekker en steeds verder moeten zoeken, en reisbureau's springen daar gretig op in met steeds obscuurdere en 'individuelere' vakanties.

Zelf trekt het me niet, om de eenvoudige reden dat ik er geen been in zie een vliegreis te maken voor een bestemming die vermoedelijk in de voorpret en de foto's aantrekkelijker is dan in het echt. Uiteindelijk zit vakantie in je hoofd, en niet in het aantal kilometers dat je vliegt. Het heeft voor mij een hoog 'keeping up with the Joneses-gehalte, net zoals de zelfde of een grotere auto dan de buurman, je kent dat wel. Niet mijn ding gewoon. Je vakantiebestemming is een soort statussymbool geworden. Maar doordat het steeds goedkoper wordt, is die status eigenlijk maar heel betrekkelijk, en eerder een beetje zielig dan echt indrukwekkend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral de laatste alinea. Zo denk ik er precies over. Zie ook mijn reactie bij het antwoord van Twickx. +1

Andere antwoorden (10)

Ten eerste omdat de mogelijkheden er tegenwoordig zijn. Vliegen gaat steeds sneller, beter, makkelijker en goedkoper

Ten tweede omdat men eens een totaal andere cultuur wil proeven dan de Europeesche culturen die men al kent

Ten derde omdat men ook bij vrienden, familie en kennisen wil kunnen zeggen dat ze verder zijn geweest dan Italie, Spanje of Griekenland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het interessanter is om te zeggen dat je in Peru bent geweest dan op de camping in de Dordogne.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over anderen kan ik niet spreken, in mijn geval is het dat ik veel wil hebben gezien voordat ik het tijdelijke met het eeuwige verruil.

Vroeger had ik altijd zoiets van: Ach, verre reizen, dat komt later wel, totdat 10 jaar geleden mijn beste vriendin aan kanker overleed, toen bedacht ik me opeens dat later wel eens nooit meer kon komen. Komt nog bij dat ik me bedacht dat ik nu nog gezond en goed ter been ben. Mocht ik veel willen zien en ondernemen in mijn leven, dan is nu de tijd. Later als ik oud en grijs ben, dan kan ik nog altijd met een seniorenbus Europa rondgaan.

Komt nog bij dat ik het met momenteel financieel kan veroorloven, dat ik nog geen rekening te houden heb met kinderen en dat de mogelijkheden er gewoon zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik echt jong was, hadden er nog maar weinig mensen een auto. Tijdens de vakantie speelde je vooral thuis of ging bij een familielid of een vriendje logeren. De uitstapjes werden sporadisch wel gemaakt. We gingen dan met het openbaar vervoer een dagje naar de dierentuin, Madurodam o.i.d. Later werd er wel eens voor een week ergens een huisje gehuurd.
Voor ons was dit al bijzonder.
Met mijn eigen gezin werd het toch al heel snel een gewoonte om naar een buitenland te gaan (wel binnen Europa). Dit kon ook, want we waren in het bezit van een auto. En een bezienswaardigheid binnen Nederland kon gewoon als dagtrip met de auto. We wilden onze horizon verbreden en nieuwe landen en steden zien.
Mijn eigen kinderen hebben dus tijdens hun jeugd al heel veel van Europa gezien en bij hun constateer ik dat ze hun nieuwe indrukken nog verder van huis zoeken.

Zelf ben ik in het voorjaar voor de eerste keer buiten Europa geweest: naar Egypte. En ik moet toegeven dat het ontzettend indrukwekkend was. Zowel de oude Egyptische cultuur als de cultuurverschillen en andere leefgewoonten van het huidige Egypte.

Dat dit allemaal mogelijk is, heeft uiteraard te maken met de ontwikkeling van de technologie en de welvaart.
En waarom we het doen? We willen steeds weer nieuwe dingen zien en ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, dat, behalve om de redenen hierboven, in heel veel mensen nog iets van de ontdekkingsreizigers zit : iets zien en ervaren, wat nog niemand eerder zag of deed. Ze springen daar met reklame-kreten ook op in : the trail less travelled, foto's van 2 ligstoelen op een uitgestorven strand - lang niet iedereen loopt warm voor de slag aan het buffet of de frikandel-speciaal die net zo smaakt als thuis.
Zeker nu de tv de hele wereld bij je binnen brengt, wil je het graag zelf proeven-ruiken-voelen na het zien....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het flauwe antwoord op deze vraag is: Omdat het kan. Maar in dit geval klopt het ook voor een groot deel. We hebben tegenwoordig meer geld. Bovendien is vliegen niet alleen goedkoper geworden maar ook een stuk gemakkelijker. Maar dat beantwoord nog niet de vraag omdat je de mogelijkheid hebt hoef je het nog steeds niet te doen.
Het antwoord van aardrijkskundige op deze vraag is: Men gaat op vakantie naar gebieden waar ze dingen hebben die je thuis niet hebt. Hoe verder je van huis bent hoe anders de cultuur en dat is natuurlijk wat wij intressant vinden aan een vakantie. Naar plekken gaan die anders zijn dan nu. Ook is het een beetje status dan kan je ook opscheppen: Ik ben naar peru geweest. Of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger als kind moest je altijd met je ouders mee. En dat ging dan altijd naar die standaard-landen: Spanje, Frankrijk e.d. Daar ben je later wel op uitgekeken. Dus ga je later op ontdekkingsreis naar andere landen. Het is voor mij het mooist om elk jaar een ander land te bezoeken. Dat brengt variatie en zo zie je nog eens wat van de wereld. Dicht bij huis heb ik al genoeg gezien, dus ga steeds verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie +1
Het is denk ik toch een stukje status gevoel. Het staat interessant bij de vrienden en collega's.
Vakantie hoort er helemaal bij tegenwoordig, En hoe verder des te interessanter het wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o Vroeger met de fiets naar de Veluwe
o Toen met de auto naar Zuid Frankrijk, misschien wel Spanje
o Vervolgens met het vliegtuig naar Griekenland
o Nu met het vliegtuig het liefst naar een ander werelddeel
o En over een paar 100 jaar de ruimte in.

Niets te maken met status, blablabla.
De mens is op reis, de mens is op zoek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben samen met mijn partner een echte reizen freak.Ik wil zoveel mogelijk zien en beleven ,en nu het nog kan zover mogelijk.Niet om op te scheppen maar omdat ik zo verschrikkelijk nieuwsgierig ben hoe andere leven.
We zijn gek op avontuur en laten ons het liefst ergens droppen in bv Indonesie en dan alles op ons af laten komen.,het lijkt de Peking express wel (een van ons favorieten programma)maar dan wel met geld zodat je alle kanten opkan.Vind je het hier niet leuk dan ga je verder is het daar niet intresant idem dito.Soms blijven we 5 dagen daar en soms maar 1 dag.Rugzakje mee en geen koffers.Geweldig ,soms in een 4 sterrenhotel(kost drie keer niks vergeleken met hier)en soms een klein hutje in de hei.
Door al dat reizen hebben wij veel ervaren en daardoor kun je veel meer relativeren in het dagelijkse leven.Dingen ga je anders zien, niet meer door een klein gaatje kijken maar je horizon wordt uitgebreidt.
En hoe meer we zien des te mooier wordt je eigen Nederland en besef je dat we het lang niet slecht hebben hier,en waarderen we dat steeds meer.
Ook zie je wat hier beter zou kunnen wat in andere landen heel normaal is en hier wat minder.
Iets in ons binnenste kriebelt om rond te reizen het is een gevoel waar we niet weten waar het vandaan komt .Ik heb ook gekozen voor een leven zonder kinderen en een van de redenen is dat ik zoveel mogelijk van de wereld wil zien voordat het zover is dat het niet meer kan.