Heb je 2 paspoorten nodig als je met zijn 2en gaat inchecken in een Nederlands hotel?

mijn vriendin is haar paspoort vandaag verloren

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
17.7K

Antwoorden (8)

Nee, althans de laatste twee of drie keer dat ik met mijn vrouw in een hotel hier in Nederland heb verbleven was mijn paspoort voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Je hoeft over het algemeen alleen maar 1 paspoort te overleggen. Soms zelfs helemaal niet.

1 telefoontje zal alles oplossen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan het hotel, soms moet het, soms niet.

Heeft je vriendin een rijbewijs? In Nederland is dat ook een geldig identificatiemiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt ongetwijfeld gelijk dat het wat zal verschillen per gelegenheid (hotel etc.). Maar ik merk op dat ze natuurlijk wel om beide legitimatiebewijzen mogen vragen, maar dat je geenszins verplicht bent hieraan mee te werken. Als vaststelling van de identiteit van 1 persoon, op wie mogelijke schade verhaald zou moeten kunnen worden is 1 legitimatiebewijs natuurlijk voldoende. Aan de andere kant hoeven ze je ook geen kamer aan te bieden als ze kwaad willen en jij niet meewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een andere reden waarom je een legitimatiebewijs moet overleggen: het hotel is wettelijk verplicht de identiteit van een gast (en nog wat aanvullende informatie) te registreren. Die verplichting geldt dan weer niet voor meereizende echtgenoten, minderjarige kinderen en 'reisgezelschappen'. Het is me niet helemaal duidelijk of een meereizende vriendin onder dat kopje 'reisgezelschappen' valt (als één meereizend persoon al een 'reisgezelschap is, waarom dan nog de specificering van echtgenoten en minderjarige kinderen?). Zo niet, dan zou je wel verplicht zijn mee te werken aan de legitimatieplicht. Althans, dan zou het hotel verplicht zijn de meereizende vriendin te weigeren als gast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, nu je het zegt. Het is inderdaad wat twijfelachtig. Het klinkt ook logischer dat ze de identiteit van alle gasten even controleren. Ik heb echter meestal voor twee personen geboekt en vervolgens wordt er na betaling en overlegging van mijn paspoort vrijwel nooit ergens meer om gevraagd. Misschien was het wel laksheid van het hotelpersoneel hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien gaat het personeel er wel gemakshalve van uit dat de meereizende persoon altijd de echtgenote is. Maas in de wet lijkt me: als het een echtgenoot is, hoeven ze geen legitimatie te vragen. Als ze geen legitimatie vragen, kunnen ze niet verifiëren dat het een echtgenoot is.
De kamer zal op een naam gehuurd worden en van die persoon zal een paspoort nodig zijn.
Tegenwoordig is overigens een rijbewijs ook weer een geldig legitimatiebewijs heb ik bij de notaris gemerkt dus wie weet is dat ook voldoende
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb afgelopen zaterdag in mercure hotel in Tilburg overnacht. Het vouchier dat ik via mijn mail kreeg was voldoende. We waren met 2 personen en er was geen enkel paspoort nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is genoeg als jij je paspoort toont.

Even een stukkie tekst gekopieerd uit een artikel op de website van College Bescherming persoonsgegevens:

Wettelijke registratieverplichting Wetboek van Strafrecht
De verplichting tot het bijhouden van een registratie van gasten van nachtverblijven wordt
bepaald door artikel 438 van het Wetboek van Strafrecht. Artikel 438 WvSr schrijft voor dat de houder
van het nachtverblijf:
– bij aankomst van een gast een geldig reisdocument of identiteitsbewijs verlangt en daarvan
aantekening maakt (eerste lid, onder 1e), en diens naam, beroep of betrekking, woonplaats en dag
van aankomst moet aantekenen (eerste lid, onder 2e);
– bij vertrek van de gast de dag van vertrek aantekent (eerste lid, onder 2e);
– het register op aanvraag vertoont aan de burgemeester of een door deze aangewezen
ambtenaar.
Dit voorschrift betekent dat de houder van het nachtverblijf verplicht is een identiteitsbewijs in te
zien van de gast, niet van meereizende echtgenoten, minderjarige kinderen en reisgezelschappen,
en te noteren welk identiteitsbewijs de gast heeft getoond.

Link naar de pdf waar dit in staat:
http://www.cbpweb.nl/downloads_adv/z2007-01131.pdf?refer=true&theme=purple
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, let trouwens op dat je nooit je paspoort achterlaat. Het mag trouwens niet eens...