Waar valt Suriname onder?Latijns-Amerika,het Caribisch gebied of Zuid Amerika?

Ik ben zelf half Venezolaans en half surinaams.
vroeg me dit altijd al af waar je je toe kan rekenen als Surinamer zijnde

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
22.6K

Antwoorden (4)

suriname ligt aan de noordkant van zuidamerika dus zuid amerikaans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind, maar dat is puur mijn mening dat Suriname onder Zuid-Amerika valt, net zoals Venezuela trouwens.

Ik begrijp wel dat het soms een beetje twijfelachtig is om dit soort klassificaties te maken, in zekere zin zou je bijvoorbeeld het Caraïbisch gebied ook tot Midden-Amerika kunnen rekenen, of je zou het juist als een aparte regio kunnen bestempelen.

Als je naar de kaart kijkt wordt je er ook al niet veel wijzer van. Neem de geografie van de stroom eilanden die een stukje verder naar het oosten begint bij Trinidad en die helemaal door lijkt te lopen naar Cuba en dergelijke in ten noordwesten van dat punt. Het lijkt erop alsof het ooit allemaal aan elkaar gelegen heeft, zeker als je bijvoorbeeld de vorm van Trinidad bekijkt en ook als je weet dat de heuvelrug op dat eiland eigenlijk een uitloper is van een gebergte dat op het vaste land in Venezuela ligt. Op die manier zou je dat soort eilanden eigenlijk ook nog tot Zuid-Amerika moeten rekenen.

Al met al best een twijfelgeval dus, maar Suriname zou ik simpelweg omdat het op het vaste land ligt tot Zuid-Amerika rekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuid-Amerika.
En alles wat op het continent ligt, is Zuid-Amerikaans.
Latijns-Amerikaans is daar eigenlijk een soort synoniem voor, waarbij latijns / latino slaat op de spaanse komaf van de inwoners, dus voornamelijk slaat op landen waar het aantal afstammelingen van Spanjaarden groot is ; Colombia, Chili. Mexico...

Doordat de toevoegingen Caraibisch en Latijns een culturele bijsmaak / kleur hebben gekregen, hebben we de neiging om landen die meer uitgesproken spaans/portugees (latino) zijn (zoals Colombia en Chili of soms ook bijna heel zuid-amerika) Latijns-Amerikaans te noemen (waarbij latijns/latino op van spaanse komaf duidt), en landen met erg caraibische 'trekjes' (Suriname, maar ook wel Brazilie) caraibisch te noemen. Maar strikt geografisch gezien, zijn dat alleen de eilanden en is de rest gewoon Zuid-Amerika.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De definitie van Latijns Amerika is volgens Wiki:
"Latijns-Amerika is een regio op het Amerikaanse continent waar Romaanse talen worden gesproken. Het omvat ruwweg Mexico, Zuid- en Centraal-Amerika."

In dat geval zal Suriname er niet onder vallen.

Zelf schakeer ik Suriname altijd gewoon onder Zuid-Amerika (tot aan mijn wiki-bezoek zoëven dacht ik trouwens altijd dat Zuid-Amerika en Latijns Amerika hetzelfde waren).

Caribisch gebied volgens Wiki:
"De Caraïben (of: Caraïbisch/Caribisch gebied) is een gebied bestaande uit de Caraïbische Zee, de zeeën rond de Bahama's en haar eilanden (Caraïbische eilanden), waaronder ook de Antillen. De Caraïben maken deel uit van Midden-Amerika."

Maar hier volgt de aanvulling:
"Daarnaast ook vaak de drie Guyana's (waar Suriname volgens Wiki dan dus ook tot gerekend wordt) tot de Caribean gerekend. Deze landen grenzen niet aan de Caraïbische Zee, maar worden historisch, cultureel, linguïstisch en sociaal-economisch wel tot de Caraïbische regio gerekend:"

Wiki geeft voor Suriname zelf trouwens aan dat het tot Zuid-Amerika behoort.