Waarom is het in Oostenrijk tijdens de zomer bijna alle dagen warmer dan in Belgie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K

Het beste antwoord

Oostenrijk ligt in de gematigde zone, dwz men heeft er een gematigd landklimaat. De zomers zijn er warm en de winters kunnen er koud zijn.
In Oostenrijk zijn twee verschillende weertypen van toepassing: in het bergland (Alpen) en in het vlakke land
(Dounau en Inn vallei) Hier is het het warmst, want hoe hoger je komt hoe minder warm het wordt. In de regel is het zo dat iedere 100 meter dat je stijgt de temperatuur met één graad celsius afneemt.
In Oostenrijk is het doorgaans ook droger dan in landen met een zeeklimaat zoals NL/B.
Ik woon zelf in de Dounauvallei en mometeel is het hier 34 graden, s'nachts koelt het af naar ca 20 graden.
De temperatuur van mijn zwembad is 30 graden en daar neem ik nu weer snel een duik in...........

Toegevoegd na 40 seconden:
lees: Donau ipv Dounau
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit ligt zeer waarschijnlijk aan het feit dat Oostenrijk een stuk zuidelijker ligt. Mogelijk heeft de gemiddelde hoogte t.o.v. de zeespiegel er ook mee te maken. Maar wellicht te ver gezocht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het snelle voor de hand liggende antwoord is, omdat er in Oostenrijk landklimaat heerst, terwijl België een zeeklimaat heeft.

De zee koelt in de winter minder snel af, en warmt in de zomer minder snel op, dan land. Als je dan wind krijgt vanaf zee, is de toestromende lucht koeler in aan zee grenzende gebieden dan in landomringde gebieden.

Er zullen ongetwijfeld ook andere factoren meespelen (Oostenrijk ligt dichter tegen de evenaar, en daarom zou je ook al hogere temperaturen verwachten), maar dit is geloof ik de belangrijkste factor.

Ik ben echter geen klimatoloog, en kan er dus naast zitten.