Waarom is het zo dat als je in Duitsland ben moet je duits praten, maar als de duitsers in Nederland zijn dat zij geen Nederlands praten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vakantie
4.7K

Het beste antwoord

Nederland is een klein land en er zijn weinig mensen, wereldwijd gezien, die nederlands praten. Hierdoor heeft nederland een mooie voorbeeldrol gekregen door meerdere talen te leren. Door mensen in hun eigen taal aan te spreken in ons eigen land geven wij aan dat we beter geleerd zijn dan zijzelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

zeur eens niet zo, mischien kunnen ze wel geen nederlands?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en dat het als goede vraag is bestempeld was ook een foutje..
omdat wij Nederlanders heeeeeeeeeeeeeeeel siciaal zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
sociaal dus hahaha
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is geen kwestie van moeten. Wij Nederlanders doen dat gewoon omdat we meerdere talen spreken! Wij zijn een pienter volkje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat zij geen Nederlands praten en wij wel Duits. En dat komt omdat wij van oudsher dingen aan hun kwijt willen (export) en dan moet je een beetje lief zijn als je iets wilt verkopen. Dus zijn wij Duits gaan leren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk omdat er 185 miljoen Duitssprekenden zijn en 23 miljoen Nederlandssprekenden. Hierdoor kunnen Duitsers de arrogantie permitteren om ons Duits te moeten laten spreken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze denken dat wij hun toch verstaan aangezien we toch Duits leren op school. Zouden Duitsers ook Nederlands leren op school?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, hooguit op sommige scholen in de grensstreek als keuzevak.
Das niet alleen in Duitsland het geval hoor, ook andere landen gaat het zo. Wij spreken nou eenmaal meer talen blijkbaar waar je wat aan hebt :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kwestie van de grootte van het land en daarmee ook de macht. Duits is een veel gesproken taal. Wij nederlanders stellen daarbij niet zoveel voor.

persoonlijk vind ik het ook een kwestie van beleefdheid. Vragen of iemand duits kan/wil spreken in plaats van domweg duits praten.
kunnen we in duitsland ook wel doen.. gewoon nederlands brabbelen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of je wel of niet de noodzaak ervaart om vreemde talen te beheersen, al is het maar voor je vakantie, hangt af van de omvang van je taalgebied (omvang in aantal sprekers). Nederlands wordt maar mondjesmaat gesproken. Nederlanders hebben daardoor altijd de noodzaak gevoeld om vreemde talen te beheersen. Zeker ook omdat Nederland een doorvoernatie is, en zeer afhankelijk van handel in goederen en wetenschappelijke kennis.

Ik weet niet hoe groot het Duitse taalgebied is (in aantal sprekers), maar kennelijk ervaren Duitsers minder dringend een noodzaak om voor hen vreemde talen te spreken (al spreekt menig Duitser tegenwoordig wel redelijk Engels). Nederlands leren spreken is voor een Duitser weinig lonend, door het zeer beperkte gebied waar ze dat kunnen gebruiken. Engels, Spaans, Portugees, Chinees, zelfs Japans zijn dan lonender talen.

Gelukkig voor de Duitser bevestigen wij Nederlanders hen in het niet ervaren van de noodzaak Nederlands te spreken door onze eigen 'taalvaardigheid' of wat we daar voor houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de Duitse schoolkinderen veelal geen Nederlandse les krijgen op scholen; De Nederlandse taal is ook geen internationale handelstaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heeft idd. met de handelsnatie Nederland te maken!
Daarom leren wij veel talen.

Maar ik woon in het grensgebied bij Enschede, en hier op de duitse scholen word wel degelijk Nederlands gegeven op de scholen!

En de meeste jongeren kunnen dan ook best goed nederlands, en de ouderen begrijpen je best hoor als je nederlands spreekt.

En ja ik woon dus ook in duitsland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij trokken de wijde wereld in, al eeuwenlang en de Duitsers bleven in Duitsland. Bovendien: wij zijn klein en zij zijn groot en zij hebben dus minder noodzaak om Nederlands te spreken. Wij begrijpen die strandkuilen ook in het Duits.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat ze lui zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nederlanders zijn meer wereld-geörienteerd. Maar als een Duitser in Nederland Duits tegen je spreekt, probeer dan eens in het Nederlands terug te praten. Grote kans dat hij nog begrijpt wat je bedoelt ook. Vaak verstaan ze het wel, maar spreken het niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom spreekt een een Amsterdammer geen fries als hij in Friesland op vakantie gaat?
We leren in Nederland nu eenmaal vreemde talen zoals engels, duits en frans op school. Dat heeft natuurlijk veel te maken met handel.
Daarnaast speelt naturlijk een rol hoeveel mensen een taal spreken. Het is niet zinvol om heel Nederland fries te leren spreken, dus leren alle Friesen nederlands. Met de Duitsers is het waarschijnlijk net zo.
Ik vind het wel opvallen dat je de vraag stelt over duitsers...waarom niet over Fransen? die spreken toch ook geen nederlands.....
Stel je voor dat we vroeger Nieuw Amsterdam ( nu New York) niet geruild hadden met de engelsen... dan had misschien nu heel Amerika nederlands gesproken.... en de duitsers misschien ook wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ga eens een dagje naar Munster. Naast het gebouw van de Vrede van Munster is de faculteit Nederlands van de Universiteit. Als er plaats over is, mag je allicht een college Nederlands bijwonen.
Heel erg leuk, al die Duitse studentjes die verliefd zijn op Nederland en zich steeds heerlijk verspreken.

Is meteen je vraag beantwoord.

succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn een hoop Duitsers die best Nederlands willen leren en spreken. Echter, iedere Nederlander antwoordt gelijk in het Duits terug en zo leren ze het natuurlijk nooit.

Verder klopt het hele handelverhaal en passen de kleine zich nou eenmaal aan de grote aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nederlands is geen internationale taal. Duits wel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!