Wie heeft er ervaringen met dokter- en/of ziekenhuiskosten in Frankrijk tijdens je vakantie? En hoe is de zorg daar geregeld?

Moet daar alles vooraf worden betaald of is je ziekenkostenpas of verzekeringsbewijs voldoende?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
3.3K

Het beste antwoord

Zorg, vóór je op vakantie gaat voor een "European Health Insurance Card"
Deze kun je gratis aanvragen bij je zorgverzekeraar.
Je normale pasje zal alleen de nederlandse tekst bevatten en zegt de mensen in het buitenland niet veel.
Met de genoemde kaart krijg je in alle lidstaten van de EU, alsmede in Noorwegen, IJsland, Liechtenstein en Zwitserland medische hulp zonder dat je moet voorschieten.
Je moet bij spoedeisende zorg of ziekenhuisopname in het buitenland ALTIJD de eigen zorgverzekering op de hoogte brengen om verrassingen en misverstanden nadien uit te sluiten.
Overigens is in Frankrijk de medische zorg nét zo goed geregeld als in NL. Ze spreken er (helaas voor de meeste nederlanders) alléén frans.:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In Frankrijk heb ik eens in het ziekenhuis gelegen.

Volgens mij moet daar normaal alles ter plekke betaald worden, maar omdat ik bij lange na niet voldoende geld bij me had om al die kosten zelf te betalen kreeg ik de rekening gewoon thuisgestuurd.
Al het geld heb ik achteraf gewoon teruggekregen van de verzekering, maar ik moest zelf de rekeningen naar Frankrijk betalen en dat is nogal lastig, omdat ze in Frankijk niet gewoon normale rekeningnummers hebben.
Volgende keer zorg ik dus wel dat ik voldoende geld heb om ter plaatse te betalen, dat is een stuk makkelijker.

De zorg was overigens prima geregeld, alles zag er alleen wat primitiever uit dan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen ervaring met Frankrijk...

Maar weet vanuit Miami dat Dr. Dewit niet blij was met mijn pasje van de Europesche. Uiteindelijk kwam het op mijn onderhandelingstactiek aan dat ik ter plekke niets hoefde te betalen...

Ik weet niet of je lid bent van de ANWB. Maar die hebben doorgaans goede contacten op dat gebied. De ANWB zorgt namelijk behalve voor de auto's etc. ook voor de afhandeling met artsen als die nodig zijn...

En m.b.t. medicijnen als je die mee moet nemen. Zorg dat je een bijsluiter in het Frans bij je hebt. We hebben ruim 20 jaar terug eens 9 uur vast gestaan, omdat we poedersuiker bij ons hadden...

Houd er wel rekening mee dat je huisartsen en tandartsen in het buitenland wel contant moet voldoen. Maar dat moet je hier in Nederland ook. Met dat verschil dat de artsen in het buitenland doorgaans een stuk goedkoper zijn...