Welke geur(en) associeer jij het meest met vakantie?

Mijn top 3 is:
1. Zoutwater en stookolie (vooral als ze gepaard gaan met doffe metaalgeluiden)
2. Kerozine
2. Gegrillde sardientjes en ouzo

Maar misschien denk je eerder aan wafels en zonnebrandcrème, dennegeur en vogelpoep, autobahndieseldampen, zwembadchloor, campinglatrines of alcohol+parfum+lichaamssappen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vakantie? wat is dat? geen tijd voor...

Het beste antwoord

Als je in Zuid-Afrika uit het vliegtuig stapt dan ruik je de warmte, vermengd met de lucht van exotische bloemen, woestijnzand en het aroma van veel kruiden die in ons land volkomen onbekend zijn. Ergens in de verte hoor ik de typisch Zuid-Afrikaanse klanken en geluiden die horen bij het Zuid-Afrikaanse leven. De warmte zindert boven de horizon en ik ruik de geur van rijp fruit en warme aarde!
Geluk in zijn puurste vorm!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (30)

Oostenrijkse boslucht (als ik daar ben dan of af en toe als ik dezelfde geur in Nederland ruik)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, geuren kunnen je makkelijk wegvoeren, zowel in de ruimte als in de tijd.
De lucht van het hout van een vakantie huisje.
in combi met het geluid van rust ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- zout zeewater
- zweet
- vreemde kruiden
- grill lucht
- woestijn lucht (zand)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zweet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemde kruiden is inderdaad een goeie, bv als je door een arabische souk loopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jacques, wat dacht je van dat hutje mutje dicht op elkaar lopen bij al die z.g. toeristische attracties? Het is bloedheet, iedereen loopt te zweten als een beest en het stinkt verschrikkelijk (niemand gebruikt AXE)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, dat klopt. Helaas krijg ik dat 'gevoel' ook al in Nederland als ik voor de kassa sta te wachten tussen heftig stinkende huisvrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@melissa, zijn niet alleen van die stinkende huisvrouwen met van die plukken shag onder de armen, maar die mannen kunnen er ook wat van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zweet herken ik ook wel. Zweet als mensen na een dag en een nacht rijden uit hun auto komen rollen. Zweet als mensen wakker worden in een bloedhete tent in de zon, hun kleren van gisteren aantrekken om mee naar het douchegebouw te lopen, zich douchen en meteen die bezwete kleren weer aantrekken. Zweet van Amerikaanse backpackers die te preuts zijn voor 'communal showers' en zich daarom maar niet wassen. En natuurlijk zweet omdat je het zélf ook niet droog houdt in een veel warmer klimaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@italklaas
Ik begrijp het wel maar ik wil dat niet associeren met een vakantiegeur. Maar misschien zie ik hem dan ook wel alleen positief
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jacques
ik geloof dat niet dat er gevraagd werd om iets positiefs of negatiefs Als ik denk aan mijn vakanties van vroeger (tegenwoordig doe ik het heel anders) moet ik altijd aan die stinkende zweters denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zand heeft inderdaad ook zo'n apart geurtje :-)
Voor mij: gasolie (de boot van mijn ouders), lavendel (Provence) en een mix van jasmijn en scooteruitlaatgassen (Rome).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Culinaire geuren uit een restaurant met buitenlandse
keuken
2. Hamburgers met uienringen op de Grill/BBQ
3. Zonnebrandcreme bij warm weer
4. Licht briesje met de geur van zomerbloemen
5. Zilte zeewaterlucht met vis die gebakken wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Caravanlucht, tentenlucht, zonnebrandcremelucht en zeelucht!:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chloorwater van het zwembad:P En de zilte zeelucht. Heerlijk in de vroege morgen.

O ja, de geur van Engels ontbijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Carboleum in de gloeiende zon, zoals die van de steigers van waaraf wij altijd het meer indoken.
Mag nu geloof ik niet meer gebruikt worden en het is al heeeel lang geleden dat ik dat nog eens geroken heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geur van oude (nee: nostalgische) toiletten in Tsjechië, de bosgeur, de tent-mufheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geur van een BBQ!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeelucht, de geur van vis en zonnebrandolie. Doet me herinneren aan mijn vakanties met het gezin aan zee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vers gemaaid gras.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is dat :
- het verrukkellijke mengsel van knoflook, versgebakken stokbrood en kruiden, en zon op oude stenen muren (lunch in Zd.Europa)
- overal om je heen de zee (allerlei vakanties)
- een mengeling van kolenrook, bacon en een vleugje koffie (ontbijt in Wales)
- hooi, koemest en paardenzweet (Canada, veedrijven)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eervolle vermelding!
De geur van het strand na een onweersbui
Versgebakken pizza's
Warme broodjes bij de dorpsbakker
Zoete rode wijn en likeur 43...
Mijn bodylotion die naar pioenroos ruikt
En de oleander voor mijn caravan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben gek op pioenrozen! Welke bodylotion heb je?
Zonnebrand!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amoniakgeur in de toiletten langs de Franse snelwegen.
Chloor van het zwembad
En verder lekkere - en minder lekkere - geurtjes als frituut van de "pescaito frito" in Andalucía, knoflook, lavendel, een kudde geitjes, de zwoel geurende plant Dama de Noche en geroosterde geitenboutjes :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
... kudde geitjes :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, op de berg waar wij zitten komt af en toe de geitenhoeder langs met 240 geitjes en een stuk of 5 honden. We geven hem en de honden dan altijd water en dan maak ik een praatje (met de herder, niet met de honden). De geiten hebben zo'n typische geur. Ze stinken een beetje maar ik vind het toch niet onaangenaam.
Ik ga graag naar Afrika.
Denkend aan Afrika denk ik aan 3D:
Deet (stinkend insectenafwerend middel)
Diesel (Oude trucks als vervoermiddel)
Dettol (ontsmettingsmiddel)

Niet echt een combinatie van lekkerste geuren ter wereld, maar het voelt wel echt aan als de vakantie !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonnebrandcreme en een geurtje dat ik niet helemaal kan uitleggen. Je huid ruikt zo als je hebt gezwommen in de zee......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.berglucht. (dat heeft echt een typische geur)
.buitenlands eten. (of course)
.barbeQ. (hoewel ik dat niet alleen in de vakantie doe doet het me toch aan vakantie denken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geur van de bomen in het zuiden, de geur van expresso koffie, de kookluchtjes die uit de restaurants komen, de tarmac die in de hitte een typische geur krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik antwoord even zonder naar andere antwoorden te hebben gekeken, dus sorry voor het eventueel niet origineel zijn, maar hier komt ie:
- Knoflook doet me denken aan vakantie in Zuid-Europa;
- Glühwein/kaneel doet me denken aan wintersport;
- Zonnebrandcrême gebruik ik tijdens een strandvakantie
- Dennengeur, berglucht: heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geur van de stinkende snelwegtoiletten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk zijn er een paar dingen: 1. Benzine/diesel: Voor die eindeloze ritten(in 1 dag naar Barcalona rijden, of Italië.) 2. Gas(volgens mij heeft dat niet echt een geur, maar toch): Van de gaslamp die s'avonds aangaat. 3. Muggen afweer spul: om te voorkomen dat je word lek geprikt. 4: Chloor: van dat o zo heerlijke zwembad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de lucht in een tent, kampvuur, zonnebrandolie met cocosgeur, de geur van een gletsjerbeek, zondoorstoofde graanvelden, de zee, de geur van het gras dat een week onder het grondzeil heeft gezeten, tweetakt brommers....

Toegevoegd na 1 minuut:
en 's winters: de rook van een kachel die op turf wordt gestookt en de geur op het moment dat je een Schotse pub binnen komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel romantischer: een veld kamille Liefst op een berg met daarnaast een pad dat vol ligt met fijne steentjes en wegschietende salamanders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*zonnebrandcreme (zomervakantie)
*mest (van de vakanties met mn ouders is gelderland)
* witte lelie (vroeger op vakantie in ons hotel de wc verfrisser hihi)
* chloor (zomervakantie)
* uitlaatgassen van de scooter/quad die we op zonvakanties huren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
regen dat op zeer warm asfalt valt.

Ik associeer dit om de een of andere manier met vakantie in warme landen. zo lekker!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Plastic water, als je begrijpt wat ik bedoel :) de geur die opstijgt uit een plastic kop, typische campinglucht
- Zwavel/pek/touw (de geur van boot-op-het-droge)
- De geur van warme pannen in de buitenlucht die met van die blauwe gasbommen zijn aangestoken (die pangeur bestaat echt!)

Toegevoegd na 1 minuut:
- En uiteraard de geur van tent!
- Pioneerpaalhout (ruikt niet als ander hout)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kleffe tentlucht ja. Het geluid van een opengaande rits maakt het compleet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zonnebrandolie
Campinglatrina
Vislucht
Zeelucht