Welke grote stad in Europa is het bezoeken waard en waarom?

Ik ben op zoek naar een nieuwe stedentrip bestemming! Ik ben 'al' in Londen, Parijs, Berlijn en Praag geweest. (Deze zomer ga ik naar Barcelona).
Mijn favoriete stad is tot nu toe Praag. Dit o.a. door de mooie gebouwen, het uitzicht vanaf het hoogste gedeelte van de stad, de goede metro/tram lijnen en de mooie omgeveving met het glooiende landschap.
Welke stad is volgens jou de moeite waard en waarom??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben op heel wat plaatsen over de hele wereld geweest, maar ook ik vind Praag veruit de mooiste stad waar ik ooit geweest ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en tevens een stad met handige zakkenrollers... :(

Het beste antwoord

Stockholm is zeer zeker de moeite waard. Ga dan ook met een bootje "sjärgården" in - de scheren-archipellago ten oosten van de stad. En wandel in de meer dan 700 jaar oude "Gammla Stan" - het eiland tussen het noordelijk en zuidelijk deel van de stad.
Ook zeer de moeite waard zijn n.m.m. Kopenhagen, Brussel en Lille. In Lille (Frankrijk) kan je ook wel een beetje met je Nederlands terecht. In Stockholm en Kopenhagen wordt overal Engels gesproken. Let wel: neem wel de locale valuta mee, want het zijn niet-Euro-landen enik heb vervelende ervaringen met Euro's in die landen. Met de Zweedse en Deense kronen geen enkel probleem. Vriendelijke mensen.
In Brussel moet je eigenlijk wel Frans spreken, want die Brusselaars zijn zéér Waals geörienteerd. En niet altijd vriendelijk - zeker de taxichauffeurs niet, maar dat in in Den Haag ook een ellende!

Toegevoegd op 12-06-2009 13:40:51
Er zijn in Zweden ook veel heel aardige provinciestadjes: Gränna, Gävle, Falun (kopermijn in dagbouw) en Örebro. maar er zijn er véél meer.
En - geen stedentrip, maar heel mooi - is een tocht per boot van Göteborg naar Stockholm op Göta-kanalen. Doe daar een week over en je hebt een onvergetelijke vakantie. Blijf in of nabij Stockholm in een "stuga" - klein zomerhuisje - in Sjärgården.
's-Zomers heerlijk, maar 's-winters niet zo koud: bij -20 gr is het daar best hebbelijk omdat de lucht daar droog is. Alleen augustus kan je veel last hebben van muggen rond de meren. Maar Midsommar - rond 21 juni gaat 't nog wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Bordeaux, sinds een paar jaar volledig vernieuwd langs de kaaien aan de Gironde, geen hoogbouw, prachtige gebouwen ,één van de mooiste grote plaatsen van frankrijk: Place de Quinconces in grind, vele musées en 1400 restaurants op loopafstand.En een nieuwe tramway.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat heel veel grote steden wel de moeite waard zijn.Iedere stad heeft wel zijn bijzondere en mooie dingen.
Persoonlijk vindt ik Sevilla en Lissabon heel mooi.Verschil tussen armoede en rijkdom is frappant.

Toegevoegd op 12-06-2009 13:01:23
Als je op de site van Ryanair kijkt kun je vaak heel voor- delig vluchten krijgen naar grote steden,vanaf Düsseldorf Weeze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Milaan is een erg mooie stad, en als je wat verder wilt reizen, dan is San Francisco ook heel erg mooi.

Toegevoegd op 12-06-2009 12:56:09
En San Francisco staat in de VS uiteraard ook bekend om zijn trams.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brugge. Lekker dichtbij dus je bent er snel en goedkoop, historisch en verrrassend mooi centrum, ze spreken er Nederlands en toch waan je je in het buitenland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rome,
Wenen
Maar ook luzern,
edingburg

en nog 500 andere (-:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sofia!

Dit jaar bezocht. Het is even aanpassen, maar er staan parels van kerken, er zijn interessante musea en heerlijke wandeltochten. Het Vitoshaplein is gezellig en je kijkt constant tegen een berg met eeuwige sneeuw op.

Het is er bovendien erg goedkoop en taxi's brengen je overal. Het eten is goed en je kunt op elke hoek van de straat goedkoop iets eten.

Voor de rest is het niet zeer toeristisch, wat het aantrekkelijker maakt dan de zwartbevolkte brug te Praag.

(Overigens is Praag mooier dan Sofia. Het is ook mijn favoriete stad, en ik heb Londen, Parijs, Berlijn, Rome, Madrid, Barcelona, Sofia, Wenen, Brussel en Amsterdam bezocht.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker dichtbij is Antwerpen al geweldig. Sfeer, historie, lekker eten en gemoedelijk.
Heel erg veel historie is in Rome te vinden, maar denk ook eens aan Florence. Deze stad is wat relaxter, heeft een
unieke cultuur en historie en veel wereldberoemde kunstwerken. Ligt mooi aan de rivier de Arno en heeft ook rustige terrassen ondanks de drukte.
Je kunt er de beste chocomel van Italië krijgen
(bij Rivoire), geweldig ijs eten en de pasta is 'delizioso!'

Je zult het best naar je zin hebben in Barcelona.
Goede Metro, zodat je overal snel bent. Lekker
flaneren over de Ramblas, naar de Sagrada Familia en
alle andere Gaudi-kunstwerken.
Kijk wel uit voor zakkenrollers. Mijn partner is in de Metro
op geniepige wijze haar portemonnee en paspoort kwijt
geraakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij gaan in september voor het eerst naar Kopenhagen. Het is onze huwelijksreis. Ik heb inmiddels een boekje gehaald en ik heb gezien dat het zeker de moeite waard is.

Veel plezier trouwens in Barcelona, dat is echt wel mijn favoriet. Hoewel ik Parijs ook heel mooi vind.

PS verder ben ik nog nergens geweest... :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je Praag mooi vindt, zou ik zeggen BOEDAPEST! IS echt een super stad. Of Sarajevo, ook de moeite waar, al is het een kleine stad. Enjoy barca!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eens naar Bratislava, een bij velen onbekende stad, maar zó leuk en verrassend. Tgenwoordig kun je ook op Wenen vliegen met Skyeurope en vandaar met hun eigen busdienst naar Bratislava (duurt slechts 30 minuten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Budapest was al genoemd, en is zeker een bezoek waard. Je kan er in 1 dag heen rijden als je echt wilt.

Ook Gent en Brugge zijn de moeite waard, maar ook dichter bij huis kun je in Utrecht of Delft leuk in een mooie binnenstad slenteren.

Een lang weekend Edingburgh is ook leuk, zeker als je dan ook met een coach-bus een highland-trip maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste DeKipjes,
Alle reageerders hebben goede tips voor jou. Zeker de moeite waard! Laat ik er nog eens twee suggesties tegen aan gooien.
Wat te denken van Madrid, in vergelijking met Praag ook een stad met fantastisch mooie gebouwen. Een uniek nachtleven de stad leeft gewoon 24 uur. Voelt ook erg veilig aan echt een aanrader voor een cultureel en culinair uitstapje.
Dan kan je ook naar Valencia waar de oude en nieuwe stad vlekkeloos in elkaar overlopen, heerlijk genieten van tapas en mooie wijnen.
Ik wens je veel reisplezier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verona of Turijn. Beide mooie steden met interessante (=mijn mening) gebouwen zoals in Milaan de Duomo en in Verona de Arena.
Ook in Verona is het toneel van Romeo en Julia. Daar kan je het bekende balkon bekijken, en de tiet van een bronzen Julia aanraken voor eeuwig geluk in de liefde (ik wacht nog steeds).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ROME: Een groot openluchtmuseum!
Op elke straathoek valt je mond weer open van verbazing.
Helemaal geweldig.
Bovendien lekker eten, meestal mooi weer en niet zo lang vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plovdiv, Bulgarije. Prachtige oude stad gebouwd op en tussen 3 heuvels. Enige minpunt vind ik dat het daar in de zomer erg warm is omdat het in de kom van die heuvels ligt.
14 jaar geleden
Als je van mooie gebouwen houdt moet je Rome eens bezoeken. Andere aanraders zijn München, Wenen, Moskou..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Parijs of Athene, aparte sfeer en compleet andere indruk opdoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Barcelona is een heel goede keus, dat is mijn favoriete Europese stad van diegene die ik al bezocht heb.

Een andere stad die ik graag aanbeveel is Porto. Een gezellige havenstad aan de Douro. Veel cultuur, veel culinair (hik), vriendelijke mensen. Hier kom ik zeker ook nog eens terug.

Als je zoals jij meldt houdt van mooie gebouwen, dan moet je Wenen ook eens overwegen. Die stad is gewoon één groot openluchtmuseum.
Als je daar naar toe gaat, moet je een openbaar vervoerkaart aanschaffen en in tramlijn 1 of 2 stappen. Deze tramlijnen gaan over de ring van Wenen en zo kom je langs een heel groot deel van de meest bijzondere gebouwen in Wenen.
(voor meer tips over wenen, zie onderstaande vraag op GV:
http://www.goeievraag.nl/vraag/leuk-wenen.529
)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sevilla, één van mijn favorieten, is al genoemd.
Als Praag één van je favorieten is, zou ik je Verona in Italië aan willen bevelen. Sfeervolle stad met prachtig plein bij de opera. Fantastisch eten en het gevoel toch in het echte Italië te zijn in plaats van in een wereldstad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lissabon is ook zeer de moeite waard. Wij zijn er in mei jl. geweest. Veel te zien en prima vervoers mogelijkheden. In zowel het oude als nieuwe gedeelte is veel te doen en te bekijken. Vergeet niet om in het oude stadsgedeelte een tour met de tram te doen. Ga ermee omhoog en daal lopend af en neem het stukje Rue da Bica mee. Zeer bijzonder en vergeet niet als je van port houdt, naar het port (proef) huis te gaan.
Succes met het maken van je keus !