Waarom staat de toren van Pisa scheef oftwel krom?

Ik ben afgelopen maand naar Italie geweest en zag de toren helemaal scheef staan?!

Hoe komt dit zover?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vakantie
5.1K

Het beste antwoord

Op 9 augustus 1173 begonnen de inwoners van Pisa met de bouw van hun campanile (klokketoren). De bouwheren hadden echter niet door dat de toren op een moerassige ondergrond werd gebouwd, waarschijnlijk een vroegere rivierbedding. Daardoor helden vanaf het begin van de bouw de eerste paar verdiepingen over naar het noorden. Om die reden besloten de bouwers de noordelijke zuilen en gewelven iets hoger te maken dan de zuidelijke. Gelukkig stopte de bouw in 1178, halverwege de vierde verdieping. Als de toren toen nog hoger opgetrokken was, zou hij zeker omgevallen zijn. Pas in 1272 werd de bouw hervat en voltooide men de toren.

De toren bleef verder wegzakken. Het ministerie van Openbare Werken moest er in januari 1990 met een decreet aan te pas komen om de gemeente Pisa te dwingen de toren wegens instortingsgevaar voor het publiek te sluiten. In hetzelfde jaar werd een reddingsoperatie opgezet onder leiding van Michele Jamiolkowski. Eerst kreeg de toren een metalen gordel om met daaraan een tegengewicht van 870 ton lood.

In anderhalf jaar tijd kwam de toren ruim een centimeter overeind. Daarna werd aan de noordkant de grond onder het fundament van de toren weggehaald, waardoor het bouwwerk dieper in de kleibodem zakte. Ter preventie kreeg de toren twee stalen gordels om die op 22 meter hoogte de toren in positie hielden. Alle contragewichten en stalen bretels zijn nu verwijderd, aangezien de campanile weer kan vertrouwen op de zwaartekracht. Met 4,10 meter uit het lood is de scheve toren terug op het niveau van het jaar 1838.

In augustus 2004 heeft een evaluatie van experts uitgewezen dat de toren de eerstvolgende drie eeuwen niet zal instorten. De toren is opnieuw in veiligheid, stelde professor Carlo Viggiani van de universiteit van Napels in de Italiaanse media.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Slechte fundering neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hij is niet krom hij staat inderdaad scheef, zijn fundament is wat verzakt... zal het torentje wel te zwaar zijn voor de draagkracht van de grond op die plek
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door verzakking van de fundamenten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De (scheve) toren van Pisa is de vrijstaande klokkentoren (een campanile) bij de kathedraal van Pisa (Duomo di Pisa). De toren is een van de onderdelen van de Piazza dei Miracoli. Bouwmeesters waren Gugilmo en Buonanno.

De bedoeling was een verticale toren te bouwen, maar kort na het begin van de bouw in augustus 1173 begon de toren al over te hellen. Doordat men loodrecht verder bouwde, is de toren niet alleen scheef maar ook krom

De toren is 55,86 meter hoog en het gewicht wordt geschat op 14 453 ton. De huidige helling is ongeveer 10%. De toren heeft 297 treden.

Er wordt beweerd dat Galilei voorwerpen van de toren naar beneden liet vallen om de valeigenschappen te bestuderen. Dit is vermoedelijk niet juist.

Op 27 februari 1964 vroeg de Italiaanse regering om hulp om te zorgen dat de toren niet om zou vallen.

Op 7 januari 1990 werd de toren gesloten uit veiligheidsoverwegingen. Vervolgens werd hij gerestaureerd om de helling te verminderen. Na ruim tien jaar werk werd de toren weer voor het publiek geopend op 15 december 2001.

In augustus 2004 heeft een evaluatie van experts uitgewezen dat de toren de eerstvolgende drie eeuwen niet zal instorten. De toren is opnieuw in veiligheid, stelde professor Carlo Viggiani van de universiteit van Napels in de Italiaanse media.

Professor Michele Jamiolkowski, de ingenieur die de renovatiewerken leidde, voegde eraan toe dat de 800 jaar oude toren sinds mei 2008 weer stabiel is. Gedurende de laatste fase van de renovatie, die 28 miljoen euro kostte, hebben de experts de fundamenten van het gebouw versterkt en de toren 44 centimeter rechtop getrokken. De overhelling bedroeg in 1993 vier en halve meter. Nu is die gestabiliseerd op 4 meter. Met de moderne techniek is het wel mogelijk de toren helemaal recht te zetten, maar daar werd van afgezien omdat dat het toerisme geen goed zou doen. De toren heeft weer dezelfde inclinatie als in het jaar 1700. Deze zomer zullen het voor het eerst sinds 1935 alle zeven loges te zien zijn vanaf de dan opengestelde binnenplaats.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klikken kan ik zelf ook wel
bijde bouw kwam ie scheef te staan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
a little thing called gravity
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zijn bananen krom? Gewoon, omdat het kan!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door de niet-uniforme grondslag is de fundering aan de ene kant meer verzakt dan aan de andere kant. Als er aan de ene kant meer klei- of leemachtige grond aanwezig is en aan de andere kant meer zand, dan zal er ongelijkmatige zetting optreden.

Dit fenomeen is inderdaad al in werking getreden tijdens de bouw en getracht te compenseren. het zal dus ook nooit mogelijk zijn om de toren compleet verticaal te zetten, omdat de toren zelf krom is.

Tijdens de laatste stabilisatie werkzaamheden is de ondergrond verstevigd. dit kan uitgevoerd worden door het injecteren van gout of mortel in de ondergrond onder de fundering, zodat de samendrukking stopgezet wordt, de belasting meer gespreid wordt en een stabiele evenwichtssituatie optreedt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat komt omdat de grond te zacht was en de toren een beetje in de grond zakte xx........