Waar kan ik zien wie mij belt? Wordt veel gebeld door vreemde nummers soms.

Regelmatig wordt ik gebeld door telefoonnummers die ik niet ken. Vandaag ben ik weer gebeld, maar ik neem liever niet op als ik een nummer niet ken. Kan iemand mij vertellen waar ik kan vinden van wie specifieke (ook internationale) telefoonnummers zijn? De telefoongids heeft niet heel nummers lijkt het

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Telecom
20.1K
TurfGraver
6 jaar geleden
Je zou op nummer kunnen googelen.
Maar makkelijks is gewoon opnemen. :)
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer je opneemt weet je wie je belt. Daarna kun je gewoon weer neerleggen.
dudemeister
6 jaar geleden
mijn gulden regel ik neem alleen op als ik het nummer herken of als het nummer in mijn toestel heb staan. Onbekend , anoniem .. de mazzel

Antwoorden (2)

Je zult veel gebeld worden door 0088-nummers.

Hierbij gaat het om een slimme combinatie van een (duur) servicenummer in de 0088-reeks én een satetelliettelefoonverbinding. De truc lijkt er uit te bestaan dat de fraudeurs via de computer mensen bellen en direct de verbinding verbreken. De persoon die dit telefoontje ontving, krijgt vervolgens het bericht ‘gemiste oproep’ met een 0088-nummer. Als vervolgens het 0088-nummer wordt gebeld begint de fraude. Volgens berichten kost het bellen naar dit premiumnummer om te beginnen al drie euro en zijn bedragen van 25 euro per gesprek geen uitzondering. Het lijkt namelijk dat de verbinding verbroken wordt – er wordt middels een opname het ‘juiste’ geluid afgespeeld – maar in de praktijk wordt er helemaal niet opgehangen. Vooral veel overheidsinstellingen en grotere bedrijven lijken met deze fraude te maken te krijgen.
De volgende nummers zijn al als ‘verdacht’ aangemerkt:
00881 – xxxx
00882 – xxxx
00883 – xxxx
00884 – xxxx
00885 – xxxx
00887 - xxxx
00888 – xxxx
00889 – xxxx

Daarnaast zijn natuurlijk alle telefoontjes uit het buitenland verdacht. Criminelen bellen vanuit allerlei landen, van Afrika tot Zweden. Hier zijn geen specifieke telefoonnummers voor te geven.

Oplichtingstelefoontjes uit Afrika beginnen met met de internationale toegangscode +21x of +22x (waarbij de 'x' staat voor het derde cijfer van het landnummer). Er zijn naast Burkina Faso (+226) ook al meldingen over telefoontjes uit Marokko (+212), Algarije (+213), Tunesië (+216), Libië (+218), Mali (+223), Ivoorkust (+225), Niger (+227), Sierra Leone (+232), Ghana (+233) en Nigeria (+234).

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt hier een onbekend telefoonnummer checken:
https://www.wieheeftgebeld.nl/
6 jaar geleden
Persoonlijk Google ik het nummer altijd. Er zijn aardig wat websites die een overzicht bieden van telefoonnummers waar mensen zelf hun ervaringen kunnen delen. Bij sommige nummers zie je wel honderd dezelfde soort reacties (zie bron voor overzicht en een voorbeeldnummer).

Als iemand zoals jij nu bijvoorbeeld dat nummer via Google zoekt, kom je er ook terecht. Op deze manier kun je elkaars reviews lezen en elkaar dus verder helpen.

Op dit moment zijn er enorm veel telefonische oplichters actief. Dit jaar heeft Radar er ook onderzoek naar gedaan (zie bron). 2 op de 5 mensen hebben vervelende ervaringen hiermee en kijk inderdaad van te voren even goed wie je gebeld heeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Gewoon googelen inderdaad; is vaak verrassend effectief.