Waarom kunnen wedstrijdschaatsers alleen maar snelle bochten naar links maken en niet naar rechts?

Als een mens een min of meer symetrisch lichaam heeft zou een bocht naar rechts net zo snel moeten kunnen, maar zo'n wedstrijd heb ik nog nooit gezien....

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
3.3K

Het beste antwoord

het lichaam is dan wel symmetrisch, je hersenen daarin tegen niet. Iedereen heeft een voorkeur voor een bepaalde kant, schrijven met een hand, voetballers die beter met het ene been schieten dan het andere enz. Zo ook met schaatsen, voor de meeste mensen is een bocht naar links het meest natuurlijk.

Daarnaast speelt uiteraard ook training en gewenning een rol.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit komt omdat er op kunstijsbanen altijd tegen de klok in wordt geschaatst. Hierdoor oefenen (wedstrijd)schaatsers twee keer per ronde de bocht linksom, terwijl de bocht rechtsom eigenlijk vrijwel nooit geoefend wordt.

Ik denk dat als iedereen met de klok mee zou schaatsen het precies andersom zou zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ga er zomaar vanuit dat dit niet meer of minder is dan een kwestie van gewennning
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In een bocht naar links wordt het rechterbeen het afzetbeen. Hoe krachtiger het afzetbeen duwt, hoe harder je gaat. Het linkerbeen doet qua kracht niet zoveel in de linkerbocht. Doorgaans hebben mensen meer kracht in het rechterbeen dan in het linkerbeen. Daarom schaatsen we op een ovale of ronde baan het liefst tegen de klok in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is puur een gewenningsverhaal. Wanneer schaatsers rechtsom de bochten zouden rijden zou dat ook goed gaan.
een andere reden waarom het nu niet lukt is dat de schaatsers (op niveau) hun schaatsen met de bocht mee buigen zodat ze meer raakvlak in de bochten hebben daardoor meer druk en stabiliteit.