Waarom worden er geen dynamo's op fitness-apparaten geplaatst in een sportschool?

Hierdoor wordt er toch gratis energie opgewekt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
2K

Het beste antwoord

Een tijdje terug zag ik dit bij "De Consuminderman" van omroep Llink. Een sportschool in Rotterdam heeft nu 1 spinning fiets die stroom terug kan leveren aan het net.
Die uitzending is nog terug te zien. Heb de link opgezocht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Waarschijnlijk omdat het te weinig oplevert en te veel werk is om de energie nuttig te gebruiken.

De energie die hiermee wordt opgewekt is namelijk niet constant dus je kunt er eigenlijk geen lampen enz mee laten branden.

Wat wel mogelijk zou zijn is deze energie gebruiken om bijv. water omhoog te pompen zodat je later de energie weer (constant) kan terug halen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik weet niet of je wel eens in de sportschool bent geweest maar in mijn sportschool werken de apparaten al op de bewegingen. de timer, hartslagmeter etc doen het alleen als je aan het trainen bent. stop je, dan valt het display ook uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar zal geen toepassing voor te vinden zijn omdat de opgewekte stroom niet constant is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
helemaal mijn idee. Volgens mij kan je de enrgie opslaan in batterijen en vervolgens gebruiken. Een vriend van me heeft dit wel als natuurkunde project op de middelbareschool uitgevoerd en het was zeer succesvol. rendement is niet heel hoog maar alles is meegenomen denk ik.

ik zou zeggen doe er wat mee!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is maar de vraag of je er echt winst mee kunt maken. Zoals in een eerder antwoord al gezegd is werken de meeste sport-apparaten met de stroom die jij opwekt. De overige stroom zou je weg kunnen sluizen om verder te gebruiken.
Het probleem is dan dat de stroom niet van het gewenste niveau is om direct in het lichtnet te pompen. Hier is natuurlijk wel een oplossing voor te bedenken, maar die oplossing moet natuurlijk wel rendabel zijn. Dat wil zeggen dat de oplossing niet meer moet gaan kosten dan dat het oplevert.

Ik denk dat het nu nog niet mogelijk is om de opgewekte energie rendabel te gebruiken. Het is echter wel de moeite waard om dat in deze tijd te onderzoeken en uit te werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze zouden er dynamo's op aan moeten sluiten en daarbij een TV. Bij mijn sportschool doen de tv's het altijd. Maar eigenlijk zou je gewoon hard moeten fietsen om goed beeld te krijgen ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles valt en staat met het opgewekte vermogen. Het opgewekte vermogen is best klein, daarom is het een druppel op de gloeiende plaat. Daarnaast is energie relatief goedkoop, en duurt het lang voordat je de investering van de dynamo terug hebt verdiend. Daarom klinkt het in theorie allemaal wel leuk, maar is het lastig om in praktijk te brengen.

Ik hoorde van mijn vrouw, die ook al eens zo'n idee had, dat er laatst bij Llink iemand was die er iets mee wilde doen.