als ik in een achtbaan naar beneden dender krijg ik altijd vreselijk last in mijn buik. Wat is dit, en kan je hier iets tegen doen ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
6.7K

Het beste antwoord

Dit heet inertia: de inhoud van je buik probeert zijn onontneembare recht uit te oefenen om in een constante snelheid in een rechte lijn te bewegen. Wanneer de achtbaan je door acceleratie, richtingverandering, en dergelijke onderwerpt aan de welbekende "G-Krachten" zal je dit dus op deze manier voelen.

Alles wat je hieraan kan doen, is niet in de achtbaan stappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tussen je oren zitten je evenwichtsorganen. Indien deze de bewegingen niet goed kunnen volgen kan dat effect hebben op de maag. Denk maar aan zee zeikte.
Er is weinig wat je er aan kunt doen.
Je kan er voor zorgen dat je maag niet te veel te doen heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je ingewanden willen alle kanten op en dat voelt onprettig (logisch). Vreemde gasten, die achtbaanbezoekers! ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat vreemde gevoel in je buik - wat veroorzaakt wordt door je evenwichtsorganen in je gehoorgang - is juist de reden waarom we in de achtbaan stappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door naar de grond te kijken en persen alsof je op de wc zit lijkt te werken. Voor mij dan in ieder geval.