Waarom is er heel veel aandacht voor techniek bij sporten als tennis en schaatsen maar niet bij hardlopen?

Heel vaak wordt het als advies gegeven om goede hardloopschoenen te kopen bij een specialist omdat de techniek van hardlopen individueel bepaald zou zijn. Toch levert hardlopen enorm veel blessures op.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
1.2K

Het beste antwoord

Zoals meerdere personen hier boven mij al hebben aangegeven is de techniek bij hardlopen wel degelijk belangrijk. Ik als fervent hardloper zit soms met afgrijzen te kijken naar allerlei lieden die ik zo af en toe passeer en die zich op een enigszins acceptabele manier op hun hagelwitte sportschoenen proberen voort te bewegen, maar hier in het geheel niet in slagen. Het lijkt vaak meer op een eindeloos net-niet-vallen of een hoe-lang-houd-ik-dit-vol-zonder-mijn-armen-te-bewegen? Volgens mij kosten dat soort 'technieken' je meer energie dan ze je uiteindelijk moeten opleveren.

Het enige verschil met voetbal en tennis en dergelijke zit hem daarin dat je in die takken van sport technieken moet aanleren die een stuk onnatuurlijker zijn dan de welbekende loopbeweging die men al van jongs af aan leert. Het is daarom in principe een stuk moeilijker om die technieken onder de knie te krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"met afgrijzen te kijken naar allerlei lieden die ik zo af en toe passeer en die zich op een enigszins acceptabele manier op hun hagelwitte sportschoenen proberen voort te bewegen, maar hier in het geheel niet in slagen"???
Ooit moet je toch een keer nieuwe schoenen kopen, en dan zijn ze inderdaad wit...
En iedereen presteert op zijn eigen niveau.!
Op uw loopstijl zal ongetwijfeld ook wat aan te merken zijn.
Ik denk toch niet dat mevrouw Kiplagat met afgrijzen naar u kijkt als ze u passeert tijdens het hardlopen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uhm... ik bedoelde dat uiteraard gekscherend. Natuurlijk ben ik ook geen perfecte hardloper, verre van dat zelfs, maar het viel mij gewoon op dat er bij mij in de buurt nogal veel mensen rondlopen die een wel heel schamele prestatie neerzetten wat de hardloopbeweging betreft. Het was in het geheel niet mijn bedoeling om uit de hoogte te klinken of andere mensen te beledigen. Mocht dit toch zo overgekomen zijn, dan bied ik daarvoor mijn verontschuldigingen aan.

Andere antwoorden (4)

het zijn vooral je ademhaling en het jezelf uitbalanceren met je armen waar je op moet letten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hardlopen wordt door veel mensen als sport beoefend omdat het zo laagdrempelig is. Je koopt een paar schoenen en kunt op elk moment dat het je uitkomt gaan rennen.

De meerderheid van de mensen begint gewoon te rennen zonder voorbereiding en loopt na een paar weken blessures op. hamstrings, schenen, knieen en enkels zijn gebieden waar veel blessures voorkomen.

Wat de meeste mensen niet doen is luisteren naar hun lichaam. Dit vergt ook ervaring dat je de signalen van je lichaam snel weet op te sporen en te interpreteren. Daarbij is techniek bij hardlopen zeker niet onbelangrijk. Let maar eens op je afwikkeling, als je je hierop concentreert om dit zo soepel mogelijk te doen, dan zal je merken dat het veel minder moeite kost om harder te lopen.

Bij tennis, schaatsen en bijv. voetbal heb je andere hulpmiddelen zoals een racket, een bal of schaatsen. deze vergen gewenning en zijn geen natuurlijk beweginen zoals lopen. hierdoor moet de beheersing van deze bewegingen van voren af aan aangeleerd worden. Lopen kunnen we immers al van jongs af aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Techniek is juist heel belangrijk voor het hardlopen. Daarom wordt er hier ook hard opgetraind.
Door de techniek oefeningen regelmatig uit te voeren, wint de loper aan kracht, coördinatie, lenigheid en wordt de "loopbewustheid" verbeterd. De oefeningen symboliseren elk een onderdeel van de loopbeweging of bevorderen de lenigheid van de ondersteunende spiergroepen. Voor goede uitvoering valt de toezicht van een trainer aan te bevelen.

Bijvoorbeeld:

- Trippling
- Skipping
- Hakkenbil
- Pendelloop
- Kaatssprong
- Kruispas
- Dippen
- Skipping overgaand in loop
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat iedereen het van nature al kan.

Er is nog wel enorm veel aandacht voor techniek bij het lopen als mensen het nog niet kunnen: dus bij 12 maanden oude kinderen
(maar dan gaat het natuurlijk niet over 'hardlopen' maar lopen an sich).