Is sporten wel zo gezond als men altijd beweert?

Blessures,hartinfarcten,coureurs die zich te pletter rijden.

Toegevoegd na 1 minuut:
En bijna iedereen haalt toch wel 30 minuten bewegen per dag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar gebeurd: laatste keer dat ik ging hardlopen, brak ik m'n arm. Sporten is levensgevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja! en ik een keer mijn enkel door ge.. bleseert? hoe heet het :p 2weken krukken :( maar om nou je hele leven op de bank te blijven zitten om nooit wat te gaan breken... ? t leven heeft uitdaging en risico's nodig toch?

Het beste antwoord

Zoals een bekende voetaller wel eens heeft gezegd: 'Ellek voordeel heb zun nadeel.'.

Ja, sporten heeft risico's. Maar over het algemeen zijn de nadelen van niet sporten (Chronische hart en vaatziekten, overgewicht, btontkalking ed) over de hele bevolking genomen erger dan de gevolgen [blessures ed] van wel sporten.

En tja.. coureurs die zich te pletter rijden... Of dat sport is, daar zijn de meningen nogal verdeelt over.. Het is zeker niet het soort sport wat bedoelt wordt bij 30 minuten sport per dag.

En 30 minuten bewegen (Als in: Zo sterk bewegen dat je hartslag duidelijk verhoogd is & ademhaling beinvoeldt wordt) halen niet veel mensen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Sporten is niet zo gezond. Zie ook de stelling van Midas Dekkers in zijn boek Lichamelijke oefening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje voor de referentie naar dit geweldige boek.
Een must-read, absoluut.
Met één uur wandelen bereik je net zoveel als een half uur hardlopen. Dus ja, als je één uur hardloop ben je 2x zo gezond bezig.

Uiteindelijk is niets gezond al dan wel gezond daar gezond zijn alleen bepaald hoe lang je leeft, niet of je leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je refereert aan topsport?
daar zijn zulke belangen in het spel, dat ik denk dat dat wel eens heel ongezond kan zijn.
maar gewoon twee of drie keer per week een paar uurtjes sporten is gezond, ik voelde me er heel goed bij toen ik dat nog deed.
14 jaar geleden
Sporten is vast wel gezond... maar ik denk dat TE veel sporten idd niet goed is.. veel sporters willen steeds meer steeds verder, steeds sneller en steeds langer.... er zit een verschil tussen de mensen die sporten als werk hebben en mensen die sport doen voor de lol of voor de conditie....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het blijkt dat mensen die altijd zo fanatiek hardlopen in t weekend, en veel gezond eten,
maar 15 minuten langer leven dan dat ze niet zouden sporten enzo. nou, die 15 minuten zijn bijna niks,
maar als je er gelukkig van wordt en graag een goede conditie wilt hebben zou k het vooral wel doen!
ohja die 30 minuten bedoelen ze niet mee: een keertje naar de koelkast en terug, en zulke dingetjes, maar echt buiten even uitblazen :) als je beetje normaal leeft haal je dat zonder iets extra te doen hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Colinda;

Als je weet dat de meeste ziekmeldingen op maandagmorgen plaatsvinden als gevolg van sportblessures en dat de poliklinieken in de weekends overuren draaien om dezelfde reden dan kun je de gunstige effecten van sport op de volksgezondheid inderdaad in twijfel trekken, ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk niet, na de wedstrijd moesten we vroeger uren roken en drinken om weer een beetje mens te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontspannen bewegen is het meest gezond. Het liefst de hele dag natuurlijk, maar niet iedereen kan dat doen.
Omdat er zoveel verschillende soorten werkzaamheden zijn, zijn er ook heel veel verschillende patronen van lichaamsbeweging.
Dit geldt natuurlijk ook voor de sporten.

Wat dat betreft ben ik het meest weg va Tai Chi Chuan, vanwege de ontspannen manier van oefenen!
Van deze oefeningen word je ook nog eens GEZOND in plaats van geblesseerd.

Ik geef toe dat dit wel ook van gezond verstand afhangt, want ook met Tai Chi kun je je flink over-trainen.

http://www.youtube.com/watch?v=Pn5aqhER7xM

Gezondheid heeft zoveel facetten, dat ik vind dat de hele aanpak veel beter kan. Ik denk dat iedereen structureler moet bewegen, maar minder intens dan 'sport' zoals tennis, hardlopen, kickboxen etcetera.
Nou kan dat heel leuk om te doen zijn, maar als het gaat om gezondheid...

Tai Chi Chuan, Yang Style.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewegen is gezond, of je dat nu doet door te sporten of op andere manieren. Sporten heeft inderdaad risico's, maar kan een vervanging voor beweging zijn voor mensen die in het dagelijks leven te weinig beweging hebben, of voor mensen die bv het spelelement in sport of het grensverleggend bezig zijn meerwaarde vinden hebben.
En 30 minuten bewegen per dag haalt volgens mij ook iedereen wel. Al zit je de godganse dag op kantoor, af en toe naar de koffieautomaat lopen of naar de parkeerplaats, naar het toilet, door de supermarkt, etc. zal alles bij elkaar toch wel 30 minuten zijn. Maar ik denk dat die 30 minuten veeels te weinig is, ik denk dat minimaal 2 uur per dag veel beter in de buurt komt.